2014 m. rugpjūčio 23 d., šeštadienis

Trys Varšuvos dienos su Varšuvos miesto kortele.

Lietuvių kalba turi daug gražių ir prasmingų posakių. Štai kad ir "Kartą metuose ir lazda iššauna", "Pasitaikė, kaip aklai vištai grūdas" arba "Ateis ir į mano kiemą šventė". Visi šie trys posakiai tinka apibūdinti tam, kas ištiko Kūtvėlą 2014 metų rugiapjūtės mėnesį- jinai laimėjo loterijoje. Ne, ne toje, kur gaunama 450.000 eurų banke Nigerijoje, bet G+ socialiniame tinkle. Mano pamėgta autobusų firma Ecolines, su kuria važiavau į Balstogę dėka Autobusų Dienoraštis projekto, ir su kuria paskui kartu su mama keliavau į Bauskę, kartas nuo karto savo gerbėjus palepina bilietais. Štai ir man atsitiko du bilietai. Į kelionę susiruošiau su mama, kuri dabar atostogauja ir galėjo greitai susiorganizuoti, o be to, ir Varšuvos normaliai mačiusi nebuvo, tik tranzitu važiavusi. Tuoj Kūtvėla atidarys naują kelionių dienoraščio rubriką "Keliauk su mama, kai tau per trisdešimt". Be to, Ecolines autobusų niekada nenustosiu gyrusi, nes jie yra patogūs ir su įvairiu servisu (bet apie tai bus daugiau rubrikoje "Kas liko už kadro".).

Esu buvusi Varšuvoje 2012 m. Tada ji dar neturėjo miesto kortelės, ir aš iki šiandien jiems to negalėjau dovanoti. Dabar, matyt, teks, nes jau beveik metai laiko yra 72 val. trukmės kortelė-bilietas į dešimt žinomiausių ir lankomiausių Varšuvos muziejų. Man šį pasą maloniai suteikė Warsaw Pass vadybininkas.

Varšuvos miesto kortelė.

Mes gyvenome netoli vieno iš Varšuvos simbolių- Kultūros ir Mokslo rūmų arba "Stalino kumščio". Šiame pastate yra įsikūręs Warsaw Pass ofisas ir turizmo informacijos centras. Mes planavome panaudoti šį pasą keliaujant turistiniu Hop on-Hop off autobusu, bet iki jo išvykimo dar turėjome laiko, todėl pasikėlėme į apžvalgos aikštelę ant šių rūmų stogo. Šis pastatas šiandien yra saugomas kaip istorinis paminklas, nors daugelis žmonių norėtų, kad jo čia nebebūtų. Labai panašius jausmus mes išgyvename dėl Žaliojo tilto skulptūrų-būti joms ar nebūti? Šis pastatas turėjo būti aukščiausias pastatas Lenkijoje, todėl apsimesti, kad šios "Stalino dovanos Lenkijos žmonėms" nėra, varšuviečiams buvo sudėtinga. Šiandien jis yra apsuptas moderniškų dangoraižių ir nebe taip bado akis, nors tebėra naudingas krypties rodiklis. Reikia pripažinti, kad jis yra savotiškai gražus pastatas. Apžvalgos aikštelė 30-jame aukšte yra turistų traukos centras. Į ją keliamasi liftu, į kurį telpa apie dešimt žmonių (jeigu tai ne mamos su vežimėliais, tada besikeliančių skaičius kardinaliai sumažėja), aukštų mygtukus spaudanti darbuotoja ir apsaugininkas. Pastaba: šiame turistiniame objekte galite sugaišti nemažai laiko, nes eilę pasikelti liftu patys matote. Nusileidimas vyksta tokiu pačiu principu.

Kūtvėla eilėje prie lifto į apžvalgos aikštelę.

Kandeliabrai.

Varšuvos dangoraižiai.

Varšuvos panorama.

Erdvi apžvalgos aikštelė.

Varšuvos parkai.

Varšuva iš aukštai.

Kūtvėla grožisi Varšuvos panorama.

Laisvę žiurkėnams!!!

Dar Varšuvos parkų.

Pirmoje eilėje matome išlikusius autentiškus pastatus.

Varšuvos panorama.

Meilės spyna.

Už Kūtvėlos-kavinė.

Graži foto, ir tiek.

Auksiniai elniai prie pastato.

Kultūros ir Mokslo rūmai.

Pastate veikia technikos muziejus.

Gražūs tie Varšuvos fontanai.
Bendras įspūdis-labai puikus. Labai didelė, erdvi apžvalgos aikštelė, nuo kurios atsiveria didmiesčio panorama. Patartina turėti su savimi ką nors lengvo užsimesti ant pečių ar kaklo, nes gali būti pakankamai vėjuota. Kadangi buvo šaltoka ir apsiniaukę, minties pasėdėti čia esančioje kavinėje atsisakėme.

Tik nusileidusios apačion, skutome link turistinio autobuso sustojimo, nes kito tektų laukti valandą laiko. Laimei, yra galimas 10-15 min. vėlavimas dėl eismo sąlygų ir turistų apibilietavimo procedūros, todėl suspėjome. Warsaw Pass suteikia galimybę važinėtis šiuo autobusu  tris dienas, ką mes ir darėme-ir šiaip porą ratų apvažiavome, klausydamos pasakojimo per ausines, ir išlipdavome prie reikiamo objekto.

Hop on-Hop off autobuse.

Kartais turistų būdavo nedaug. Asmenukė atminčiai.

Geriausia yra užsiimti vietas pirmoje eilėje.

Varšuvos tramvajus ir neišvengiamas Kumštis.

Senamiesčio link.
Labai puiku, kad Warsaw Pass ne tik leidžia patogiai autobusu pasiekti populiarius turistinius objektus, bet ir aplankyti juos, nes daugumos bilietų kaina įtrauktą į pasą.

Nacionalinė dailės galerija yra netoli Pilsudskio aikštės ir Saski sodų. Šį kartą galerijoje neapsilankėme, bet Saski soduose pasivaikščiojome. Šie sodai ir jų įspūdingas fontanas yra viena iš mano mylimiausių vietų Varšuvoje. Čia taipogi yra kryžius atminti a.a. Joną Paulių II, dega Amžinoji Ugnis, ir yra muzikinis  F. Šopeno suoliukas.

Amžinoji Ugnis.

Muzikinis F. Šopeno suoliukas.

Saski sodai Varšuvoje.

Gražus fontanas.

Kūtvėla prie fontano Sasko soduose.

Saski sodo tvenkinys.
Labai netoli yra Šv. Kryžiaus bažnyčia, kur vienoje iš kolonų yra įmūryta urna su F. Šopeno širdimi. Jis palaidotas Paryžiaus Per Lašezo kapinėse, nes prancūzai atsisakė atiduoti lenkams "savo" genialaus kompozitoriaus palaikus, bet, kaip pasakojo gidė per mano ankstesnį vizitą Varšuvoje, Šopeno sesuo pagal įstatymą galėjo pareikalauti jo širdies kaip įrodymo, kad jos brolis nebuvo palaidotas gyvas. Prancūzijos-Rusijos sienos kirtimas su urna-tikras romano vertas nesusipratimas, nes paklausta, ką vežasi, ji atsakė: "Špeno širdį", o rusų muitninkas prapliupo kvatoti iš tokio bajerio ir praleido keleivę nekratęs.

Šv. Kryžiaus bažnyčia.

Centrinis altorius.

Čia ilsisi F. Šopeno širdis.

Skulptūrinė grupė.

Tu es Petrus- Tu esi Uola.

Šviesios amtinties Jonas Paulius II.

Šv. Kryžiaus bažnyčios interjeras.

Angelas moko vaiką.

Votai ir "žvakutės".

Šoninis altorius.

Virtuali ekskursija po bažnyčią.

Katynei atminti.
Šv. Kryžiaus bažnyčia paliko labai gerą įspūdį. Labai mažai kičo, gražūs altoriai. Bažnyčia, panašiai kaip Vilniaus Šv. Jonų bažnyčia, yra panteonas garsiems žmonėms. Bet labiausiai turistus traukia, be abejo, Šopeno širdis.

Toliau autobusas sustoja neprivažiavęs F. Šopeno muziejaus. Pastaba: prie muziejaus nėra galimybės sustoti, o nuo sustojimo nesimato muziejaus.

F. Šopeno muziejus.
Šis muziejus įeina į Warsaw Pass, bet dėl ribotų erdvių ir didelio susidomėjimo yra leidžiama ne daugiau 70 asmenų per valandą. Mums gana pasisekė, nes gavome bilietus įeiti po valandos, tai tą laiką paskyrėme pietums. Netoliese esančioje kavinėje paėmėmė grikių miltų lietinių ir kavos. Pats muziejus nepasikeitė nuo to laiko, kai aš jame lankiausi 2012 metais- toks pats lenkiškas ir mažai orientuotas į užsienio turistus. Muziejaus parduotuvėje, kaip ir anąkart, kainos man pasirodė aukštos-50 PLN už kompaktą su Šopeno valsais man pasirodė brangu. Pilna įdomių knygų apie kompozitorių ir jo laikų Europą, bet visos-lenkiškai. Šopenas gali būti Poland's best marketed name, jeigu tik įdėtų truputį daugiau pastangų jį pateikti keliomis kalbomis daugiau ir apgalvotų kainų politiką.

Autobusas pravažiavo pro Varšuvos biblioteką. Čia jis neturi suplanuoto sustojimo, todėl galima ateiti pėstiems nuo F. Šopeno muziejaus arba pavažiuoti porą stotelių miesto viešuoju transportu. Varšuvos biblioteka garsėja technikos ir gamtos simbioze- sodu ant stogo. Prisipažinsiu, tai buvo pirmas kartas, kai lankiau sodą ant stogo. Šie sodai yra mielai turistų lankomi. Įėjimas nemokamas.

Varšuvos universiteto biblioteka.

Stiklo ir metalo galerija.

Sodas ant stogo.

Primena UFOnautus :-)

Nulipantys lankytojai.

Augmenija ant stogo.

Tiltai ant stogo.

Kūtvėla grožisi savo atspindžiu.

Stiklo, metalo ir augmenijos simbiozė.

Kūtvėla rūsčiai žvelgia prie pergolės.

Kūtvėla daro asmenukę pergolėje.

Nei penki, nei dešimt....

Planetariumą primenantis kupolas.
Kūtvėla prie dailiai žydinčių gėlių.
Daug, daug stiklo.

Kūtvėla, o už jos kairėje- Koperniko mokslo muziejus.

Kūtvėla ir kažkokie karklai-kažkas irgi gali būti dailu, jeigu gerai pateikiama.

Romantiškam pasisėdėjimui.
Labai įdomi metalo, stiklo ir augalų kompozicija tie sodai ant bibliotekos stogo. Tačiau man pasirodė, kad čia labiau tiktų japoniškas sodas su savo minimalizmu.

Greta šios bibliotekos yra garsus Koperniko mokslo muziejus. Jo lankymas yra įtrauktas į Warsaw Pass ir čia šio paso nauda yra akivaizdi-galima praeiti be eilės, o eilės čia-dar ilgesnės, nei "Stalino kumštyje". Nesu labai didelė mokslininkė, bet mamai parodyti šį muziejų reikėjo, nes jos kolegės čia lankėsi ir "spjaudėsi grįžusios".

Galvoti, sakoma, kenksminga.

Žmogžudystės vieta.

Kūno dalys, kurias galima pakeisti.

Fuko švytuoklė.

Briedas?

Suk suk ratelį, suk į vieną pusę, pasakyk, žiurkėne, ar tu mano būsi.
Be abejo, vaikams čia patiks-labai daug hands on eksponatų. Prie žiurkėno rato ir muilo burbulų driekėsi ilgiausios eilės. Išėjimas yra per suvenyrų parduotvę, kur mano širdis neatlaikė-nusipirkau dinozauro kiaušinį. Dabar internetai džiūgaudami laukia, kada gi Kūtvėla pradės perėti dinozaurą. Instrukcijos nesudėtingos, tai netrukus laukit Kūtvėlos šeimos pagausėjimo (žiurkėnui Cepelinui naujienos kol kas nesakysim).

Šeimos pagausėjimas.
Apsukęs dar kelis ratus, autobusas sustojo prie Varšuvos karališkųjų rūmų. Mes juos aplankėme paskutinę kelionės dieną, nes per dieną daugiau dviejų objektų nelabai patempėm, dar ir pavalgyti normaliai reikėjo. Warsaw Pass leidžia nemokamai aplankyti rūmus, bet rekomenduoju išsinuomoti audiogidą ir planuoti čia praleisti dvi valandas. Man pirmą kartą čia lankantis pilis padarė didelį įspūdį, bet dabar, po mūsų Valdovų rūmų, tokios didelio įspūdžio nebepalieka. Yra keletas tikrai puikių patalpų, kaip Marmurinis kabinetas ar Sosto salė, ir dar keletas, bet tokios įvairovės interjere, kaip mūsų Valdovų rūmuose nėra. Čia gražiai atkurti S.A. Poniatovskio laikotarpio interjerai, bet kas lankėsi barokinėse pilyse ar rūmuose, tai daug nenustebs. Tačiau kartą pamatyti reikia.

Varšuvos karališkieji rūmai.

Žygimanto kolona- sostinės iš Krokuvos į Varšuvą perkėlimui pagerbti.

Turistų pulkai prie Varšuvos karalių rūmų.
Stiprų įspūdį daro žinojimas, kokiu metodišku būdu šie rūmai buvo vokiečių per Antrąjį pasaulinį karą sugriauti- sienose išgręžtose skylėse buvo sudėti sprogmenys, ir visas pastatas išlėkė į orą. Rūmai buvo atstatyti iš aukų; kai kuriuos interjero dalykus buvo pavykę dar anksčiau išnešti ir išsaugti, dar kitus kaip karo trofėjus išgraibstė vokiečių kareiviai ir vėliau jie sugrįžo iš įvairų kolekcijų. Netoliese esančios Šv. Onos bažnyčios bokšte yra apžvalgos aikštelė, nuo kurios atsiveria graži senamiesčio panorama (pasikėlimas mokamas).

Toliau autobusas važiuoja Krakowskie Przedmiesce ir Nowy Swiat gatvėmis, pravažiuoja gerai žinomą Varšuvos palmę. Palmė yra Jeruzlės Alėjoje, kur kūrėsi žydų kvartalas. Dirbtinė palmė šiandien yra susitikimo vieta, krypties rodiklis, bei žydų kultūros pėdsakas Varšuvoje. Čia reiktų išlipti iš autobuso, jeigu ketinate apsilankyti Nacionaliniame muziejuje (įėjimas įskaičiuotas į Warsaw Pass), kur galite pamatyti originalų Jan Matejko "Žlagirio mūšį". Mes likome autobuse ir važiavome iki Lazienki parko.

Pastaba: Hop on-Hop off autobusas nevažiuoja iki Wilanow rūmų, todėl šiuos rūmus ir Lazienki parką bei jame esančius objektus geriausia lankyti kartu, tam skiriant visą dieną. Iki Lazienki parko galima atvažiuoti Hop on-Hop off autobusu, o iki Wilanow kelionę tęsti miesto viešuoju transportu. Rekomenduotinas yra 180 maršruto autobusas. Wilanow rūmai ir sodas bei Lazienki rūmai (parkas lankomas nemokamai, nemokami ir F. Šopeno muzikos koncertai parke) yra įtraukti į Warsaw Pass.

Jeigu keliausite į Lazienki parką, nepamirškite duonos- voverės ją noriai ima iš rankos.

Laukiame koncerto.

Paminklas F. Šopenui.

Pianinas po uždangalu-gal lis, gal snigs, gal taip pasiliks.

Kaip mylimam kompozitoriui, skulptorius galėjo ir pasistengti. Skulpt. W. Szymanowski, 1907-1926 m.

Mano mėgstama kompozicija.

Vaizdas iš arčiau.

Vaizdas iš šono.

Vaizdas iš šono iš arčiau.

Amfiteatras.

Rūmai saloje.

Pasaulio Bamba.
Lazienki parko teritorijoje esantys pastatai ir skulptūros buvo daug kur apsupti celofanu, paruošti restauravimo darbams, todėl gerų nuotraukų nepadariau. Kiek pagūglinusi, maloniai nustebau, kad mūsų akordeonistas Martynas Levickis yra koncertavęs Lazienki renginiuose. Renovavimo darbams skirta 42 mln. zlotų. Yra planų netgi muziejui po žeme. Ką gi, kitas vizitas Varšuvon nusimato ne anksčiau kaip 2016 m., kol jie ten visus darbus pabaigs.

Kaip jau minėjau, Lazienki parką patogu lankyti kartu su Wilanow kompleksu, ką mes ir padarėme. Wilanow rūmai ir parkas įeina į Warsaw Pass, bet papildomai rekomenduoju išsinuomoti audiogidą-nepasigailėsite. Pastaba: čia audiogidui išsinuomoti reiks pateikti asmens dokumentą.

Wilanow rūmai, Varšuva.

Interjerų nefotografavau, nes daug kur yra prieblanda, o blykstės naudoti nenorėjau. Užtat nusipirkau knygą su geromis nuotraukomis. Praleidome čia pusantros valandos, todėl buvome praalkusios (naktį mažai miegojome, todėl pusryčiams apetitas buvo mažas) ir nuėjome į šalimais esančią kavinę pasmalsauti. Maloniai nustebino nedidelės kainos-kažkaip esu pripratusi tokiose turistinėse vietose permokėti-ir greitas aptarnavimas.

Tiramisu. Skanumėlis!

Graži sodri raudona spalva puikiai dera su žaliu fonu.

Wilanow rūmų sodai.

Saulėtą dieną čia būtų dar nuostabiau.

Geometriniais raštais puošti sodai.

Puošybos detalė.

Vyčio fragmentas.

Merkurijus.

Fontano skulptūra. Labai panašią mačiau Minske.
Bernini "Berniukas su gulbe" Minske.

Rožynas.

Prancūziško stiliaus sodas.

Pasivaikščiokime.

Apatinė terasa.

Kaip miela.

Kūtvėla Wilanow rūmų parke.

Kada nors bus gražūs fontanai.

Egzotikos kampelis.

Apželdinimas.

Raudonos rožės.

Kūtvėla prie palmės.
Paskutinę dieną dar bandžiau pasinaudoti Warsaw Pass Lenkijos žydų istorijos muziejuje, bet nuolatinės ekspozicijos jie kol kas neturi, o kintamos ekspozicijos lankymas ir taip nemokamas. Užtat buvo galima pavėpsoti į Izraelio delegaciją.

Lenkijos žydų istorijos muziejus.
Izraelio delegacija prie paminklo žydų geto aukoms.

Izraelio delegacija ir smalsuoliai.
Taigi, trim dienoms veiklos-sočiai, ypač jeigu tai yra Jūsų pirmas kartas Varšuvoje. O dabar galime pereiti prie Kūtvėlos megstamiausios kelionės dalies- skaičiuoti, kiek galima sutaupyti.

Oficialus Warsaw Pass tinklalapis: https://www.warsawpass.com/

Warsaw Pass 72 val. kaina- 159 PLN /39 EUR

*Hop on-Hop off autobusas, 48 val.- 80 PLN /15.50 EUR (72 val. -tik su Warsaw Pass)
*Pasikėlimas į apžvalgos aikštelę ant "Stalino kumščio"- 18 PLN
*Lazienki parke esančių objektų lankymas-30 PLN
*F. Šopeno muziejus-22 PLN
*Wilanow rūmai ir sodas-25 PLN
*Koperniko mokslo muziejus-25 PLN
*Varšuvos karališkieji rūmai- 22 PLN

Viso: 222 PLN

Taigi, su Warsaw Pass galima sutaupyti 63 PLN, t.y. apie 52 LTL. Be to, galima nelaukti eilėje prie bilietų. Taupykit laiką, o ne pinigus!

Ką dar verta žinoti apie Warsaw Pass?

1) Viešasis miesto transportas nėra įskaičiuotas.
2) Tam tikromis dienomis Varšuvos muziejai yra nemokami, bet reikia ateiti anksti, kad gautumėte bilietą su nurodytu laiku apsilankymui.

Kūtvėla endorsina.

Ar patiems yra tekę lankytis Varšuvoje?

Su meile ir kaip visada susivėlusi, Jūsų

Kūtvėla Varšuvaitė

2 komentarai:

Darius rašė...

Kaip tik važiuosiu už poros dienų į Varšuvą. Tikrai naudingas straipsnis. Dėkui!!!

Ele Pranaityte rašė...

Atkreipkite dėmesį, kad Warsaw Pass kaina gali būti pasikeitusi.