Šiandien buvo puiki diena pasivaikščiojimui. Temperatūra buvo tik -16'C. Veidą išsitryniau nerafinuotu aliejumi apsaugai nuo šalčio, prisipyliau termosą karštos arbatos, mano puošnieji getrai, skirti pasipuikuoti mieste, palindo po džinsais šildymui. O tauta, pasižadėjusi pribūti reikiamoje vietoje ir reikiamu laiku, supasavo. Oi, gėda pelėda.
Kol kas stačiatikių metropolijos įkūrimo klausimą palikime nuošaliau. Paminėsiu tik porą faktų: pagonys Lietuvos kunigaikščiai, valdę
rytuose stačiatikių slavų žemes,
neretai priimdavo stačiatikių
tikėjimą. Lietuvos didieji kunigaikščiai
stengėsi, kad jų valdose esančių
žemių stačiatikiai nepriklausytų
nuo Maskvos. 1317 m. Gedimino ir jo sūnaus Liubarto rūpesčiu
buvo įsteigta Lietuvos Didžiosios
Kunigaikštystės stačiatikių
metropolija su centru Naugarduke. 1347 m. ji buvo panaikinta, tačiau
1353 m. Algirdui pasisekė metropoliją
atkurti. Šį kartą ji išsilaikė apie šimtą metų. Po Lietuvos
krikšto Jogaila ir Vytautas ėmė siekti LDK Stačiatikių
ir Katalikų Bažnyčių vienybės,
tardamiesi dėl stačiatikių
vyskupų ir kunigaikščių
paklusimo popiežiui, o ne Maskvai. Tai įgyvendinti bandyta 1596 m.
Bresto bažnytine unija, kurios pasekmė buvo dalies LDK stačiatikių
tapimas unitais. Šaltinis: Lietuvos dailės muziejus
Žvėryno cerkvė Znamenskaja |
Dieną pasirinkau ekskursijai kaip niekad taikliai- sausio 19-ją stačiatikiai švenčia Kristaus krikštą. Cerkvėse pilna žmonių, vyksta pamaldos, troleibusan įlipusi moteris iš kitų iškart išsiskiria smilkalų kvapu, šventintas vanduo dalinamas buteliais, ką ten buteliais, tiesiog "bambaliais". Eilės driekiasi nemažos, vyrai atsineša tuščius Sprite ar Coca Cola butelius, moterys kukliau-nuo mineralinio. Ką jie veiks su tiek šventinto vandens? Na, bet jiems geriau žinoti. Smalsauti iš dalies buvo lengva, nes ištirpau minioje, bet fotografavimo galimybes tai stipriai apkarpė.Cerkvėse pamerktos baltos rožės, papuoštos eglutės. Tai dar yra ir puiki proga šmurštelėti į eketę. Maždaug taip (Lietuvos ruoniai, mokykitės):
RIA Novosti archive, image #179084 / Aleksey Nikolskyi / CC-BY-SA 3.0 [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons |
Turbūt vienas iš sunkiausiai įsimenamų ir suprantamų cerkvių pavadinimų yra šis: Vilniaus Dievo Motinos ikonos "Ženklas iš dangaus" cerkvė. Bandžiau ilgai aš tą "Ženklą iš dangaus" išsiaiškinti. Ilgai kuitusis internete radau ir anglišką pavadinimo atitikmenį: Church of Revelation of the Theotokos. "Theotokos" graikiškai reiškia "Dievo gimdytoja".
Seniausios žinios apie
Žvėryną (dar istorijos eigoje vadintą Aleksandrijos vardu) randamos XVI a. kur
žymima jo priklausomybė Radviloms. Konkrečiau apie Žvėryną pradedama kalbėti
XVIII amžiuje, ir tuo metu dalį Žvėryno buvo bandoma paversti landšaftiniu
parku su takais bei jame augančiais retų rūšių medžiais, gėlynais, su gyvuliais
ir žvėrimis. 1948 – 1859 m. Vilniaus genplane Žvėrynas dar nerodomas, o XIX
amžiaus antroje pusėje perspektyviniame Vilniaus plane Žvėrynas jau egzistuoja
su savo vandens gydyklom, maudyklom, mineraliniais vandenimis, pirtimis. 1812
m., po choleros epidemijos Žvėryne laidojama labai daug žmonių. Cerkvė, dar
vadinama Znamenskaja arba Žvėryno cerkve, pastatyta 1903 metais, kai 1897 m. stačiatikių Šv. Dvasios brolija gavo sklypą
prie pat tilto iš V.Martinsono, pradėjo rinkti aukas ir 1903 m. pastatė cerkvę
su mūrine mokykla šalia. 2010 m. cerkvė suremontuota iš pagrindų. Kitų Vilniaus cerkvių, kurios mena XIV a., atžvilgiu ši cerkvė yra visiškai istorijos kūdikystėje, todėl nieko daugiau pridurti negaliu. Tiesa, reikia paminėti jos neįprastą poziciją-jinai yra Gedimino prospekto pabaigoje kaip atsvara Arkikatedrai. Toks ir yra buvęs architektūrinis sumanymas- statyti cerkves priešais katalikų bažnyčias. Tai galima pastebėti ir mažesniuose miestuose, kur šie du kulto pastatai stovi vos ne durys į duris. Štai Šiluvoje, kur apsireiškė Mergelė Marija, caro valdžia irgi buvo nutarusi pastatyti cerkvę. Laimei, klebonas suskubo nupirkti vietą pirmas ir pastatė Mergelės Marijos skulptūrą. Jos griauti caro valdininkai nedrįso.
Daugiau: www.znamenskaja.lt
Kita cerkvė yra ne ką mažiau įspūdingesnės architektūros: Šv. Konstantino ir Michailo arba Romanovų cerkvė.
Tiesą sakant, nesitikėjau, kad ši cerkvė vis dar tokios prastos būklės. Buvau pripratusi matyti pastoliais apkalinėtą Znamenskaja cerkvę, nes pro ją vis tekdavo dažnai eiti arba važiuoti (7 troleibuso trąsa), bet Romanovų cerkvės remontas tai stipriai užsitęsė. O jai šiemet sueina gražus jubiliejus-100 metų. Cerkvė pastatyta 1913
m. Romanovų dinastijos 300 metų viešpatavimui paminėti. 1908 metų vasario 13 dieną visame Šiaurės vakarų krašte, kaip tada mus vadino,
vyko didžiulės iškilmės paminėti stačiatikybės gynėjo kunigaikščio Konstantino
Ostrogiškio 300-osios mirties metinėms ir kilo mintis pastatyti cerkvę-paminklą.
Vienas motyvų buvo tai, kad jis buvo fundavęs daugelio cerkvių statybą, o Michailo
vardą cerkvė gavo pagerbiant Michailą Romanovą, Romanovų dinastijos pradininką. Tuo metu nuo to meto aukščiausio Vilniaus taško buvo puiki
Vilniaus panorama su vaizdu į jau esančias cerkves, o keleiviui ar šiaip dievobaimingam
žmogui aukštai stovinti cerkvė turėjo sužadintų dievobaimingą virpuliuką. Statybos
mecenatas buvo Kolesnikovas, kurio lėšomis jau stovėjo devynios cerkvės
skirtingose gubernijose, jis išrinko dešimtajai cerkvei Rostovo ir Suzdalės
stilių. 1913 gegužės 13d. cerkvė pašventinta; į ceremoniją lydima
svitos atvyko Didžioji kunigaikštienė Elizaveta Fiodorovna Romanova. 1914 m.
spalio 1d. cerkvėje pašarvotas Didysis kunigaikštis Olegas Konstantinovičius
Romanovas, kuris buvo sužeistas mirtinai mūšyje su vokiečiais ties Širvintais. Iš Petergurgo atvyko jo tėvas Didysis Kunigaikštis
Konstantinas Konstantinovičius Romanovas su žmona ir trimis sūnumis; kitą dieną
laidotuvių kortežas pajudėjo į Peterburgą. 1915 m. rugpjūtį darėsi aišku, kad
miestas neatsilaikys ir duotas įsakymas cerkvių turtą siųsti į Rusiją; šios
cerkvės 30 varpų taip pat nuimti. Turtas sudarė 8 vagonų ešaloną, iš kurių 2
vagonai su varpais dėl "karo meto aplinkybių" galutinio tikslo nepasiekė ir jų
pėdsakai dingo. 1915 m. rugsėjį vokiečiai paėmė Vilnių, ir cerkvės naudotos
kaip sandėliai arba uždarytos. Įvedus komendanto valandą, jai nepaklusę buvo užrakinami
šioje cerkvėje; žmonės naktis leido ant grindų, ryte atėję valdžios atstovai sprendė
ką ir kokiomis sąlygomsi paleisti. Po neilgai trukusios bolševikų valdžios cerkvei
prasidėjo sunkus metas, nes mieste didelis skurdas, daug pabėgėlių iš
bolševikinės Rusijos, o Vilnius vokiečių nusiaubtas, dvasininkai iš valdžios negauna
paramos. 1921m. tuometinis cerkvės bendruomenės vadovas Levickis vyko į
Varšuvą, iš kur siuntė Vilniun produktus, gautus iš amerikiečių labdaros fondo,
tikra švente tapo cukraus, ryžių, miltų daviniai. Vėlesnis cerkvės vadovas
Nesterovičius nuo 1939m. beveik 40 metų rūpinosi šia religine bendruomene.
Cerkvė veikė per Antrąjį pasaulinį karą, joje buvo renkama labdara
neturtėliams. 1944m. vasarą, sovietų armijai priėjus prie Vilniaus, vokiečiai
areštavo Nesterovičių su šeima. Sovietų armijos šturmo metų sprogimas išplėšė
cerkvės duris ir keletą dienų cerkvė buvo be priežiūros, tačiau paleistas
Nesterovičius įsitikino, kad niekas neprapuolė. 1951 m. melagingai apkaltintas jis
suimtas ir nuteistas 10 metų lagerio už "antisovietinę veiklą". 1956 m. paleistas
grįžo į Vilnių, jo pareigas užimantis šventikas užleido pareigas ir dar 30 metų
Nesterovičius vadovavo religinei bendruomenei.1913m. cerkvės šventinimo metu
generalgubernatoriaus rūmuose (dabar Prezidentūra) buvo priėmimas 150 žmonių. O šiandien, 100 metų vėliau, originalus išliko
tik ikonostasas, XX a. pradžioje darytas Maskvoje.
Daugiau: http://www.kimp.lt/
Toliau šiek tiek pasitrauksim nuo Dievo (bet, pažadu, neilgam) ir apžvelgsim pasaulietinius statinius. Taigi, Lietuvos rusų dramos teatras.
Daugiau informacijos apie teatro istoriją rasite čia: http://www.rusudrama.lt/lt/apie-mus . Keletą sezonų teatre vaidino didžioji rusų teatro aktorė Vera Komisarževskaja. Daug metų teatro pastatas, kurio dabar jau nėra miesto žemėlapyje, buvo Jogailos gatvėje, paskui persikėlė į šį pastatą, kuris yra architektūros paminklas Senamiestyje.
Vos pora žingsnių, ir namas, kuriame gyveno architektas Čiaginas.
Dabar ten įsikūręs (vieną raidę pametęs ?) "Čagino restoranas". Nikolajus Čiaginas XIX a. buvo Vilniaus gubernijos architektu. Tuomet Basanavičiaus gatvė vadinosi Pohulianka (Pogulianka). 1879 m. žmonos vardu (o kodėl ne savo? Moterų teisės?) įsigijęs vieno aukšto mūrinį namą, architektas jį perkonstravo į dviaukštį kotedžą. Sakyčiau, Čiaginas ir Vilnius XIX a. yra kaip Glaubicas ir XVIII a.
Restorano tinklalapis: http://www.cagin.lt/ . Jie siūlo išbandyti ir valgymą 100 % tamsoje. Jus pasitiks naktinio matymo akinius dėvintis personalas, o jūsų pojūčiai gaus dirbti 120 %. Gal, sakau, reiks pabandyt?
Restorano tinklalapis: http://www.cagin.lt/ . Jie siūlo išbandyti ir valgymą 100 % tamsoje. Jus pasitiks naktinio matymo akinius dėvintis personalas, o jūsų pojūčiai gaus dirbti 120 %. Gal, sakau, reiks pabandyt?
Kitas objektas žemėlapyje- Prezidentūra. Daryk ką nori, bet Googlemaps toks objektas neegzistuoja. Jeigu norėsit jį susirast, teks įvedinėti "Lietuvos Respublikos prezidento kanceliarija". *Rolls eyes*.
Po 1794 m. čia apsigyveno generalgubernatoriai. 1823-1824 m. pastatas buvo rekonstruotas pagal Sankt Peterburgo architekto Vasilijaus Stasovo projektą. Gerbiamas architektas nebuvo Vilniuje, o plane įsivėlė klaida. Pradėjus darbus paaiškėjo, kad niekaip nepavyks pastato patalpinti taip, kaip sumanė architektas, nes jis tiesiog per ilgas. Ką gi, nugriovė Vilniaus universiteto kiemelio sieną ir atsirado pakankamai vietos. Juk negali būti, kad toks žymus architektas suklystų, ar ne?
Nors originaliame plane nebuvo, nufotografavau ir Vilniaus universiteto ansamblio planą.
Detalią informaciją apie Vilniaus universiteto istoriją "Universitas Vilnensis 1579-2004" galite atsisiųsti pasiskaitymui iš http://www.vu.lt/lt/apiemus/istorija . Reikia turėti omenyje, kad-nors okupacija yra blogis- Rusijos imperija neprarado teritorijos, o prisidūrė apie 9 milijonus gyventojų, todėl universitetas buvo būtinas. Jo gyvenimas vėliau komplikavosi ir dėl studentų bei dėstytojų palaikymo sukilimams prieš carą.
Kelias vingiuoja Šv. Jono gatve, pro dabartinę Lenkijos ambasadą.
Pacų (vėliau ir Sapiegų) rūmai – tai dviejų aukštų pastatas su vidiniu kiemu. Fasade
vėlyvojo baroko stiliaus skulptūrinės puošybos elementų neišliko. Rūmai
įrengti XVII a. pab. - XVIII a. pr. Salės dekoruotos iliuzionistinės barokinės tapybos stiliumi, naudoti ginkluotės motyvai. Šiame pastate buvo spaustuvė, kurioje išspausdintas caro Aleksandro II manifestas dėl baudžiavos panaikinimo.
Grįžtame į dievobaimingą kelią- Šv. Onos bažnyčia ir varpinė.
Klasicizmo stiliaus varpinė buvo nugriauta tiesiant db. Maironio gatvę. Vienuolyno pastatas buvo atiduotas kareiviams, o jiems paskirtas melstis netoliese esantis soboras. Kad patogiau būtų žygiuoti į pamaldas, buvo atliktas vietovės pertvarkymas. Paskui architektas Čiaginas visgi sugalvojo pastatyti neo-gotikinę varpinę prie bažnyčios. Esu girdėjusi įvairių atsiliepimų: vieni ją peikia ir lygina kaip gulbę ir žąsį, kiti sako, kad netgi labai gerai pavyko. Taigi, nuotraukoje matote XV a.pab-XVI a.pr. ir XIX a.
O štai ir Skaisčiausiosios Dievo Motinos soboras. Nuo čia verta paminėti, kad generalgubernatorius Muravjovas (jis ir Korikas) vadovavo taip vadinamam Cerkvių priežiūros komitetui. Jo nurodymu buvo sutvarkytos visos apleistos tuo metu jau buvusios Vilniuje cerkvės. Muravjovas pageidavo neobizantinio stiliaus.
Ši cerkvė pradėta statyti
1346 m. Algirdo žmonos (istoriniai šaltiniai nesutaria pirmosios žmonos Vitebsko
kunigaikštytės Marijos ar antrosios žmonos Tverės kunigaikštytės Julijonos)
iniciatyva ir 1348 m. pašventinta. Algirdas esą asmeniškai parinkęs vietą
cerkvei: netoli buvo tuometinis jo dvaras, vieta jau gyvenama atvykusių rusų. Nuomonių
dėl statybos iniciatorės skirtumą galima paaiškinti tuo, kad Marija buvo
Algirdo žmona iki savo mirties 1346 m., o Julijona-nuo maždaug 1350 m. ir pati yra palaidota šioje cerkvėje, tam
paminėti sienoje yra memorialinė lenta. Vedybomis su Julijona Algirdas tvirtino
santykius su Semionu Išdidžiuoju, kuriam Julijona buvo žmonos sesuo, o pats
Semionas prieš tai buvo vedęs Algirdo seserį Aigustę (vėliau krikštyta
Anastazija). Nors Julijona buvo stačiatikė, bet sūnūs, pasak istorinių
šaltinių, liko pagonys. Manoma, kad po Algirdo mirties ji turėjo nemažą įtaką,
bet po Jogailos katalikiškojo krikšto pasitraukė iš viešojo gyvenimo ir
persikėlė į Vitebską. Tam galėjo turėti įtakos faktas, kad jos rūpečiu buvo
tariamasi dėl Jogailos ir Maskvos didžiojo kunigaikščio Dmitrijaus Doniečio
dukters stačiatikės Sofijos santuokos ir stačiatikybės įvedimo Lietuvoje,
tačiau Jogaila priėmė Lenkijos didikų pasiūlymą vesti Lenkijos karalienę
Jadvygą. 1415 m. cerkvė tapo soboru: tuomet LDK ribos jau siekė Juodąją jūrą,
jai priklausė Ukraina ir Kijevas, Vilnius tapo kaip ir LDK stačiatikių
sostine, o ši cerkvė tuo metu buvopagrindinė. 1513 m. Aleksandro Jogailaičio
stačiatikė žmona Elena irgi palaidota šioje cerkvėje. Elena buvo Maskvos
didžiojo kunigaikščio Ivano III vyriausioji duktė. 1495 m. santuoka buvo
politinė, sutvirtinti taikos sutarčiai, nors absoliučios taikos taip ir nebuvo.
Popiežius Julijus II tik 1505 m. (t.y. 10 metų po santuokos) davė Aleksandrui
leidimą gyventi su kitatike žmona; 1501m. Aleksandrui tapus Lenkijos karaliumi,
lenkai atsisakė vainikuoti jo stačiatikę žmoną Lenkijos karaliene ir galimai to
pasekme Aleksandras didesnę gyvenimo dalį praleido Vilniuje, savotiškai pabrėždamas
Vilniaus kaip valstybės sostinės statusą ir pagyvindamas įvairių sričių miesto
gyvenimą, jis yra vienintelis LDK-Lenkijos karalystės valdovas palaidotas
Vilniaus Katedroje (pasak istorinių šaltinių, lietuviams atsisakius leisti
pervežti palaikus į Krokuvą). 1509 m. cerkvė nukentėjo, kai
netikėtai griuvo kupolas, užgaudamas pietinę ir vakarinę sienas. Tai spėjamai
sukėlė šalimais statomos gynybinės miesto sienos, kuriai reikėjo ginti miestą
nuo totorių įsiveržimo, darbai. 1511-1522m. cerkvė perstatyta Konstantino
Ostrogiškio pastangomis. 1609 m. dėl Bresto unijos cerkvė atiduota unitams, po 1748 m. visame Vilniuje siautėjusio gaisro buvo
apleista ir 1808m. atiduota Vilniaus universitetui, joje buvo įrengti anatomijos
kabinetas, veterinarijos klinika, biblioteka, auditorijos, muziejus. Sakoma, 1812 m. Napoleono kariai iš bado nusiaubė šį kabinetą (taip taip, jie valgė tai, ką ten rado). 1865-68 m.
architektai Riazanovas ir Čiaginas suteikė cerkvei jos dabartinį vaizdą
pageidaujant generalgubernatoriui Muravjovui ir cerkvė grąžinta tikintiesiems. Su
šia cerkve susijęs skirtingai traktuojamas istorinis faktas: memorialinė lenta
teigia,
kad Algirdas taip pat buvo palaidotas šioje cerkvėje, nors daugybė istorinių
šaltinių teigia Algirdą buvus sudegintą pagal pagonių papročius ir jo kapą
esant nežinomą, o pastaraisiais metais tik apytiksliai, pagal archeologo
Vykinto Vaitkevičiaus atradimą, galima nuspėti jo galimą palaidojimo vietą
esant Turlojiškių kaimo pilkapiuose, išsidėsčiusiuose miškelyje prie Variekos
ežero.
Šv. Paraskevijos (Šv. Proskofjos, Piatnicos) cerkvė.
Paminklas Hanibalo krikštui, kurio čia gal ir nebuvo. Na, tai nebus pirmas paminklas neegzistuojančia proga. Juk Zappa irgi Lietuvoje nesilankė. |
Istoriniai šaltiniai mini cerkvę esant pastatytą pagoniškos Ragučio šventyklos vietoje. Ši
cerkvė pastatyta Lietuvos didžiojo kunigaikščio Algirdo žmonos Marijos pavedimu
1345 m. senovės Kijevo ir Novgorodo cerkvių stiliumi. Cerkvė pavadinta Šv.
Paraskevijos vardu, kas iš graikų kalbos
išvertus reiškia "penktadienis", Kristaus nukryžiavimo diena. Rekonstrukcijos
metu 1864-1867 m. ir buvo rasta sienos atplaiša su įspausta 1345m. data, kas ir
paliudijo to meto cerkvės egzistavimo faktą. Pradžioje ši cerkvė buvo kunigaikštiškosios
šeimos cerkvė, Marija 1346m. buvo palaidota šioje cerkvėje, ir nuo tada cerkvė
tapo atvira visiems norintiems. Sakoma, kad šioje cerkvėje krikštijosi
visi dvylika Algirdo sūnų nuo abiejų žmonų (tačiau kai kurie istoriniai
šaltiniai teigia bent jau Vilniuje gimusius sūnus likusius pagonimis). 1557 m. trijų
dienų gaisras neaplenkė cerkvės, 1560m. ji atstatyta, aplink kūrėsi prieglauda,
ligoninė, kapinės. 1610m. vėl gaisro metu sunaikinta, tačiau šįkart
aststatyti jos neskubėjo, nes po metų kartu su prieglauda ji atiteko unitams, kurie pastatų neprižiūrėjo:
istoriniai šaltiniai teigia, kad cerkvėje būta smuklės, o prieglaudoje- "linksmieji namai". 1655m. Vilnius laikinai perėjo Aleksejui Michailovičiui ir
cerkvė grąžinta stačiatikiams, tačiau atstatyta tik 1698m. Cerkvę pagerbė caras Petras I dovanodamas Šiaurės
karo metu iš švedų atimtas vėliavas, kai 1705 m. švedus išvijo ir viešėjo
Vilniuje šešias savaites. Pasakojama legenda, kad pats Petras I čia krikštijo
A. Puškino protėvį Hanibalą, o tam atminti yra memorialinė lenta, nors
dokumentai šio fakto neparemia. Hanibalas gimė Šiaurės Etiopijoje,
kunigaikščio šeimoje, pateko į vergiją. Carui Petrui I užsigeidus turėti juodą
tarną, nupirktas Konstantinopolyje ir pristatytas į Rusiją, kur iki 1717 m. buvo
caro kamerdineriu.Vedęs Estijos vokietę, su ja turėjo 11 vaikų, o
jo trečiojo sūnaus Osipo dukra ir buvo poeto A. Puškino motina. Pats Puškinas
Vilniuje niekada nesilankė, bet turbūt nemažai apie jį girdėjo iš gero draugo
A. Mickevičiaus. 1748m. cerkvė vėl degė, vėl buvo atstatyta, 1795m. antrąkart cerkvė
atiteko unitams iki 1839m., kai grąžinta stačiatikiams ir jos tuometinė būklė
buvo tokia: "pastatas yra keturios sienos be stogo, dvi sienos uždarytos
pristatytais namais, trečioji siena žiūri į siaurą kiemą, o ketvirtoji veda į
kiemą kuriame vos vienas ekipažas telpa". Atstatymo darbams vadovavo
architektas Marcinovskis, pastatai aplink cerkvę nugriauti, rekonstruotas vidus
ir atstatyta varpinė. 1864m. neobizantiniu stiliumi jau po trečio gaisro cerkvę
atstatė architektas Čiaginas. Cerkvė veikė iki 1962 m., paskui jos pastate
veikė muziejus. XX a. pabaigoje cerkvė galutinai grąžinta tikintiesiems;
įrengtas naujas ikonostasas. Dabar čia pamaldos vyksta ir lietuvių kalba.
Pati sunkiausiai nufotografuojama (dėl savo aukšto bokšto) cerkvė yra Šv. Nikolajaus cerkvė.
Ji dar
vadinama Šv. Mikalojaus cerkve arba Šv. Nikolajaus stebukladario
palaikų pernešimo
cerkve; savo laiku buvo vadinta ir Didžiąja, kaip seniausia stačiatikių
cerkvė
Vilniuje. XIV a. Lietuvos globėju buvo laikytas Šv. Nikolajus
(Mikalojus). Apie 1350m. ši
cerkvė pastatyta LDK valdovo Algirdo žmonos Julijonos iniciatyva vietoj
ten buvusios
medinės cerkvės. XV a. viduryje buvo priimtas įstatymas, draudžiantis
statyti naujas
ir atnaujinti esamas stačiatikių šventyklas, todėl cerkvė nebuvo
atnaujinama,
ir tik 1514m. Konstantinas Ostrogiškis gavo karaliaus Žygimanto I
leidimą ir pastato
naują cerkvę ant senosios pamatų, kaip sakoma, gavęs tokią privilegiją
po Oršos
pergalės.
Nuo 1609m. iki 1827m. ši cerkvė priklausė unitams, o XVIII a. gotikos stiliaus
cerkvė sudegė, todėl restauruota jau vėlyvojo baroko stiliumi, vėliau
generalgubernatoriaus Muravjovo nurodymu
cerkvė perdaryta rusiškuoju bizantiniu stiliumi, o tokiam įvykiui atminti
koplyčios sienoje skirta memorialinė lenta. 1839 m. cerkvė grąžinta
stačiatikiams, tačiau iš esmės atnaujinta ir sutvarkyta tik 1865 m. Sakoma tris stačiatikių
kankinius buvusius pirma palaidotus šioje cerkvėje, o tik vėliau palaikus
perkėlus.
Netoli yra istorinė rotušė, XIX a. buvęs Vilniaus teatras. O netoli šios cerkvės gyveno aktorius, kuriam į darbą buvo labai netoli eiti. Ir ne šiaip sau koks aktoriūkštis, o pats Vasilijus Kačialovas. Jo tėvas buvo apsikrikštijęs žydas ir dirbo šventiku šioje cerkvėje.
Šaltinis: http://lt.wikipedia.org/wiki/Vaizdas:Kachalov_Wilno.jpg (c) Alma Pater |
Ivanas Trutnevas nutapė šią cerkvę 1863 m. prieš rekonstrukciją ir 1864 m. po jos.
Prieš ir po:
Šaltinis Wikipedia Commons, Иван Петрович Трутнев [Public domain], undefined |
Šaltinis Wikipedia Commons, Иван Петрович Трутнев [Public domain], undefined |
O toliau tikrai taip, akys Jūsų neapgauna - Šv. Kazimiero bažnyčia. Pagalvojot, kad Kūtvėla kažka suvėlė? Ne visai taip. Caro laikais, ši bažnyčia buvo atiduota soborui. Pats generalgubernatorius Muravjovas išsirūpino lėšų jo įrengimui. Architektai Čiaginas ir Riazanovas buvo įpareigoti darbus atlikti. Vien ikonostasui caras davė 80.000 rublių. Be abejo, buvo sunaikintas katalikiškas interjeras, tačiau pasamdyti geriausi rusų menininkai. Muravjovas pageidavo pakeisti pastatą taip, kad jis niekada negalėtų atvirsti bažnyčia. Riazanovo parengtas ikonostaso projektas 1867 m. Pasaulinėje parodoje Paryžiuje laimėjo aukso medalį. Be abejo, komisijai niekas nepaaiškino, kad ikonostasas bus įrengtas sunaikintoje baroko bažnyčioje, kitaip medalis būtų buvęs koks žirninis. Rašytojas F. Dostojevskis buvo apsistojęs nakčiai netoli esančiame name (yra memorialinė lenta) ir buvo čia pasimelsti. Tačiau, matyt, garbieji architektai nepateisino lūkesčių, nes šiandien turime vėl Šv. Kazimiero bažnyčią. Tiesa, su stačiatikių bažnyčioms būdingu įėjimu. O kur dėjosi puikusis ikonostasas, nežinia.
Ogi caro laikais vietoj Jogailaičių karūnos buvo cerkviškas "cibulis" užmaukšlintas. |
Pora žingsnių ir- Nacionalinė filharmonija.
Ilgus metus čia būta taip vadinamų Rytų pirklių namų. 1492 m. LDK valdovas Aleksandras padarė, mano manymu, labai gudriai- jis uždraudė atvykėliams pirkliams aplenkti miestą ir prekiauti tarpusavyje. Todėl iš atvykėlių pirklių galėjo uždirbti Vilniaus pirkliai. 1503 m. Aleksandras leido atvykėliams pirkliams pasistatyti namus. Po gaisro pastatas būdavo atstatomas naujausiu stiliumi. Dabartinį vaizdą pastatui suteikė architektas Korojedovas XIX a., nes miesto teatrui prireikė didesnių patalpų. 1905 m. Vilniaus gubernatoriaus žmona Sofija Palen čia surengė šiuolaikinės prancūzų tapybos parodą-aukcioną surinkti lėšų nukentėjusiems Rusijos-Japonijos kare šelpti. Jeigu norite susipažinti detaliau su šio pastato istorija (patikėkit manimi, tikrai verta), tai galite padaryti čia: http://www.filharmonija.lt/lt/apie-mus/koncertu-sale/
Turbūt vienas geriausiai pažystamų Vilniaus senamiesčio simbolių- Bazilijonų vartai.
Bazilijonų vartai veda į buv. Bazilijonų vienuolyną ir Švč. Trejybės cerkvę. Algirdo antrosios
žmonos Julijonos iniciatyva buvo pastatyta medinė cerkvė, o pergalei prie Oršos
paminėti Konstantinas Ostrogiškis pastatė mūrinė gotikinę bizantišką cerkvę.
Nuo XV a. prie jos veikė vienuolynas. 1608 m. Zigmanto III įsakymu cerkvė ir
vienuolynas perėjo unitams ir gyvavo iki 1827 m. 1748 m. sudegusios cerkvės
vietoje vienuoliai bazilijonai pastatė naują cerkvę, kuri stovi iki šiol.
Bazilijonų vienuolyno vartai statyti architekto Glaubico 1761m. 1821 m.
bazilijonai buvo išvaryti, jų šventovėje įkurta stačiatikių Apreiškimo cerkvė, vyrų
vienuolyno sparne įrengtas kalėjimas, kuriame 1823-1824 m. kalinti Vilniaus
universiteto studentai, Filaretų organizacijos nariai, tarp kurių buvo ir
poetas Adomas Mickevičius. Iki mūsų dienų neišliko bazilijonų
šventovėje buvę devyni puošnūs altoriai su paveikslais. Jau 1652 m. viename
testamente minimas stebuklingas Dievo Motinos paveikslas. Šaltiniai liudija,
jog dažnas savo turtus bazilijonams užrašęs didikas prašydavęs prie to
stebuklingo paveikslo laikyti pamaldas už jo sielą. Bažnyčią kadaise taip pat
puošė Smuglevičiaus tapyti paveikslai, kurie, sakoma, 1915 m.
buvo išvežti į Rusiją. Šioje cerkvėje savo laiku yra veikęs Pedagoginis institutas, buvo
medžiagų atsparumo laboratorija. Taip pat beveik neišliko ir skliautus, sienas
bei piliorius puošusi XVII a. sieninė tapyba, dabar galima pastebėti tik jos
likučius. Skuminų (dar vadinama Švč. Dievo Motinos Apsilankymo) koplyčioje yra
išlikęs Jonušo Tiškevičiaus funduotas jo žmonos Barboros Tiškevičienės antkapis. Šiuo metu cerkvė priklauso
ukrainiečių graikų-katalikų bendruomenei ir yra remontuojama.
Tik per gatvę nuo Švč. Trejybės cerkvės yra Šv. Dvasios cerkvė ir moterų bei vyrų vienuolynai.
Šaltinis: By Fczarnowski (Mano darbas) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons |
Kaip jau minėjau, šį stačiatikių
vienuolyną sudaro du korpusai: vyrų Šv. Dvasios ir moterų Šv. Marijos Magdalietės,
pastarasis šioje vietoje įsikūrė XV - XVI a. sandūroje, sakoma, LDK didžiajai
kunigaikštienei Aleksandro žmonai Elenai padedant. Senovėje stačiatikių
vienuolynui priklausė greta esantys pastatai dabar Aušros vartų g. 6 ir 8
("Medininkų" restoranas ir Italijos ambasados rezidencija), o dabartinį vyrų stačiatikių
vienuolyną įkūrė Vilniaus Švč. Trejybės stačiatikių brolija. Karalius Zigmantas
Vaza leido brolijai išlaikyti ligonines, spaustuves, o savo spaude išraižyti
Švč. Trejybės atvaizdą. Brolija veikė prie XVI a. pradžioje Konstantino
Ostrogiškio pastatytos mūrinės Švč.Trejybės cerkvės, tačiau po Bresto unijos Švč.Trejybės
brolija įsikūrė dabartinio vienuolyno vietoje, 1597 m. pasistatė medinę Šv.
Dvasios cerkvę, prie kurios įkūrė penkių klasių mokyklą, o senąją stačiatikių
spaustuvę perkėlė į Vievį (valdovas uždraudė spaustuvei dirbti, nes jinai pradėjo spausdinti tai, ką šiandien pavadintume "bažnyčios hierarchų kritika") . Privilegiją mūrinei Šv. Dvasios cerkvei statyti 1633
m. suteikė Lietuvos Lenkijos karalius Vladislovas Vaza ir Šv. Dvasios cerkvė
tapo Lietuvos stačiatikių metropoline šventove ir vienuolynui buvo pavaldūs stačiatikių vienuolynai likusiose LDK žemėse.XVII a. vidurio karai, miesto
nuniokojimas, jėzuitų ir unitų įsigalėjimas, Basųjų Karmelitų dominavimas prie
Aušros vartų koplyčios nustelbė stačiatikių bendruomenę. Turėjo įtakos ir tai,
kad XVII a. pabaigoje LDK bajorijos dauguma pasirinko katalikybę, o miestiečiai
nuskurdo, tad ir vienuolynas nebeteko turtingų rėmėjų. Šv. Dvasios vienuolynas
neišvengė 1701-1709 m. Šiaurės karo ir maro, XVIII a. vidurio gaisrų, 1794 m.
Kosciuškos sukilimo ir 1812 m. prancūzų invazijos. 1749 m. cerkvė sudegė. Ją
rekonstravo žymus Vilniaus baroko architektas Glaubicas. XIX a. cerkvė sulaukė
dar vienos rekonstrukcijos, kai po 1864 m. sukilimo generalgubernatorius Muravjovas
išleido potvarkį "likviduoti lotyniškos dvasios liekanas cerkvių architektūroje".
Cerkvėje palaidoti trys Vilniaus stačiatikių kankiniai. Istorikai laikosi
nuomonės, kad Antonijus, Eustachijus ir Jonas 1346 ar 1347 m. valdant Algirdui
buvo nužudyti dėl politinių, o ne religinių motyvų, greičiausiai už
nepaklusnumą valdovui, nors stačiatikių tradicija skelbia, kad jų būta
lietuvių, didžiojo kunigaikščio dvariškių, slapta priėmusių stačiatikybę ir pagonys
juos nukankino ir pakorė ant ąžuolo, augusio dabartinės Švč. Tejybės cerkvės
vietoje. 1547 m. Maskvoje jie buvo oficialiai paskelbti stačiatikių
šventaisiais, 1853m. jų palaikai
perkelti į naują relikvijorių, kuriame jie ilsisi ir dabar. Kiekvienais metais
birželio 26 d. švenčiama šių relikvijų perkėlimo šventę, specialių pamaldų metu
relikvijorius atveriamas, tikima, kad stačiatikių kankinių relikvijos turi
gydomąją galią. Pirmojo pasaulinio karo metais vienuolyno archimandritas išvežė
šventąsias relikvijas į Maskvą, kur jos buvo iki 1946 m., kai Stalinas
specialiu potvarkiu leido grąžinti palaikus į Vilnių. 1997 m. relikvijorius iš
kriptos perkeltas po mediniu baldakimu priešais ikonostasą.
Daugiau informacijos: http://vienuolynai.mch.mii.lt/V64-75/Vilnstaciat.htm
Į maršrutą apie rusų kultūros palikimą Vilniuje lankstinuke (ieškokite Vilniaus TIC skyriuose, "Rusų kultūrinis palikimas Vilniuje") įtraukti ir Aušros vartai.
Tiesą sakant, tenka gerokai galvą pasukti, norint šį objektą
"pritraukti" prie rusų kultūros. Kai dar buvo spėliojama dėl paveikslo
kilmės, buvusi versija, kad dar Algirdas parsivežęs iš Rytų žygių ikoną,
todėl vienu metu norėta paveikslą išvežti į Rusiją, tik pabūgo
tikinčiųjų sukilimo. Dabar kiek ramiau šitu klausimu-nustatyta, kad tai
XVII a. Nyderlandų dailininko Martin de Vos darbas. Yra žinoma, kad čia
meldėsi į karą vyrą lydėdama garsi rusų poetė Ana Achmatova. 1997m.
arkivyskupas Bačkis buvo čia bendrai maldai su Maskvos ir visos Rusijos
patriarchu Aleksejumi II.
Pro Aušros vartus praėjus, Liepkalnio gatve galima patekti į stačiatikių kapines.
Šv. Eufrasijos (Eufrosinijos) cerkvė pastatyta
1838 m. Jau 1795 m. Vilnius buvo gubernijos
miestas Rusijos imperijoje ir prireikė stačiatikių kapinių. Šiam tikslui davė
žemės Liepkalnyje, tačiau kapinės buvo kuriamos taip lėtai, kad archimandritas
1832 m. rado reikalą pasiskųsti, jog "ten vis dar bastosi galvijai, o žmonės
vagia kryžius, ir šiaip kas atrodo vertingesnio". Pirklio Zaicevo dėka kapinės baigtos, nes efektyviai organizuotas lėšų rinkimas; jo vardu buvo
išduota savanoriškų aukų registracijos knyga. 1833 m. surinkta 1000 rublių,
pats Zaicevas skyrė daugiau kaip 4000 rublių. Šie pinigai padėjo nubrėžti
kapinių ribas, suplanuoti pačias kapines, paruošti deramus teritorijos
apibrėžimo aktus. Lėšos plaukė ir toliau, apie 8000 rublių, taigi jau galima buvo
kalbėti apie cerkvės statybą. Zaicevas palaidotas šiose kapinėse, vėliau pagal
jo testamentą čia pastatyta koplyčia, o tuo pat testamentu dar palikta 30 000
rublių prieglaudos statybai.1865 m. cerkvėje palaidotas generolas Paniutinas,
kuriam antkapis padarytas pagal
architekto Čiagino eskizą. XX.a. pradžioje kapinėse buvo laidojama tiek, kad
prireikia antros cerkvės reikalingoms ceremonijoms ir sugalvota buvo praplėsti
Zaicevo poilsio vietą iki cerkvės statuso; 1914 m. Zaicevo vardo cerkvė buvo pašventinta,
o paties Zaicevo palaikai yra saugomi altoriuje. Pirmojo pasaulinio karo metu
nukentėjo abi cerkvės. Iki 1948 m. kapinės priklausė Šv. Eufrasijos cerkvei,
paskui buvo nacionalizuotos kartu su cerkvės religinės bendruomenei
priklausiusiu turtu (įskaitant 4 namus). 1951 m. Šv. Tichono koplyčia buvo uždaryta,
1957 m. tikinčių bei dvasininkų prašymu atidaryta suremontuoti (tam
Patriarchija skyrė 7 000 rublių). 1963 m. buvo išregistruota, bet leista šarvoti;
1987 m. grąžinta parapijai, paremontuota. O dabartinis cerkvės vaizdas yra toks
dėka kapitalinio remonto, atlikto architekto Gaudukevičiaus 1973-1976 m. 1991 m. kapinės
gražintos cerkvės bendruomenei.Antrojo pasaulinio karo aukos, 1151 žmogus, paladoti broliškame kape
prie vienos kapinių sienos. 1997 m. ten pastatytas memorialinis kompleksas.Dailininkas Ivanas Trutnevas, ne veltui jo darbų pavyzdžius įkėliau, irgi palaidotas čia.
Tiesą sakant, kadangi objektų ekskursioje labai daug, pasižymėjau mintyse, kad į šias kapines būtina grįžti sulaukus šiltesnio oro. Jose yra daug gražių antkapių, bet dauguma po sniegu. Dar galite pasiskaityti šį straipsnį: Diena.lt Liepkalnio kapinės-Vilniaus rusų veidas
O štai su sentikių kapinėmis buvo įdomi istorija. Lankstinuke jos pažymėtos viename taške. Pagalvojau moteriškai logiškai, kad nelabai taip gali būti. Užsukau į geležinkelio stotyje esantį Vilniaus TIC skyrių ir mane paslaugiai nukreipė oro uosto link. Tenais esančiame Vilniaus TIC skyriuje pasitikrinau informaciją dar kartą, tai ką Jūs manote, parsiuntė mane atgal į Liepkalnio gatvę. Tiesą sakant, tas kapines skiria gatvė, tad į sentikių kapines nuo stoties pusės geriau eiti iš Tyzenhauzų gatvės. Visgi manau, kad čia yra Vilniaus TIC klaida, nes abudu objektus reikia žymėti atskirai.Bastymuisi oras kiek "atšilęs", nuo -16'C dabar tik -14'C.
Nuoširdžiai prisipažinsiu, šitoji cerkvė iš visų mano matytų šiandien man patiko labiausiai. Gal kad matau pirmą kartą. Cerkvė vadinasi Švč. Dievo Motinos Užtarėjos vardu. Daugiau apie pačią religiją galite pasiskaityti čia: http://www.ldm.lt/Parodos/Sentikyste.htm Informacijos apie cerkvę beveik nėra, tik kad pastatyta 1830 m.
Pora nuotraukų iš sentikių kapinių:
Gal kam kryžiuką? |
Atėjo vyrai į darbą.... |
Bet Kūtvėlos nuotykiai tęsiasi. Yra likęs dar vienas objektas Markučiuose. Bet iki jų toli, geriausia nusigauti iki 10 maršruto autobuso. Sugalvojau kelią atgal sutrumpinti, nes pamačiau žmogų, drąsiai per pusnis brendantį. Na ką, aš-iš paskos. Seku pėdomis ne blogiau už Čiupk-Griebk. Ir tada atsiremiu nosi į tai:
Joke :-) Tarp mūro sienos ir metalinės tvoros yra plyšelis. Stambesniam žmogui būtų prastai, bet aš nusiimu kuprinę, įkvepiu giliai, įtraukiu visas atsikišusias kūno vietas (nosį ir kelius) ir pralendu šiaip ne taip. Per gatvę pasitinka toks jau grynai katalikiškas Lurdas:
Kadangi nuo sausio 21d. keičiasi visuomeninio transporto grafikai, tai jau kuris laikas jie ir yra iškabinti (primenu, veiksmas vyksta sausio 19 d.), todėl transporto atvykimą galima sėkmingai burti iš kavos tirščių. Bet netrukus jau ir Markučiai.
XVII a. pradžioje
buvusio dvaro vietoje įkurtas Markučių parkas. A. Puškino literatūros muziejaus
pastatas-vila pastatytas 1867-1868 m. architekto Lastovskio. Dvaras priklausė
Melnikovams; generolas Melnikovas tada rūpinosi Petergburgas-Vilnius
geležinkelio statybos reikalais. Jauniausias A. Puškino sūnus Grigorijus Šv. Paraskevijos cerkvėje susituokė su generolo dukra Varvara (jai tai antroji
santuoka, pirmoji baigėsi skyrybomis); vėliau, prieš pat poeto 100-sias gimimo
metines, apsistojo žmonos kraitiniame dvare Markučiuose. Pats Grigorijus savo
tėvo neprisiminė, nes buvo nepilnai dvejų metų, kai pastarasis žuvo dvikovoje,
tačiau Grigorijus buvo paskutinis Puškino valdų Michailovske prie Pskovo
paveldėtojas; iš Michailovsko į Markučius buvo atvežtos šeimos relikvijos ir
dalis baldų. Varvara ėmėsi labdaringos veiklos, jos skirtos stipendijos dėka
gimnazistės iš provincijos galėjo gauti išsilavinimą. 1903 m. Grigorijus su
Varvara dvaro kapinėse pastatė cerkvę. Pirmasis projektas numatė bizantinio
stiliaus koplyčią, tačiau buvo praplėstas iki tradicinės cerkvės. Grigorijus nesulaukė
cerkvės statybos pabaigos, ji baigta statyti metai po jo mirties (mirė jis
1905m.). 1906 m. namų cerkvė papašventinta Šv. Varvaros vardu. Pati Varvara
buvo menininkė, kūrė eskizus baldams, siuvinėjo; pagal jos piešinį iškaltas
antkapis iš švediško granito ant Grigorijaus kapo, kuris yra šalia Šv. Varvaros
cerkvės. Pirmojo pasaulinio karo metu Varvara išvyko į Peterburgą, gryžo 1908m.
Kaip teigia to meto spauda, vokiečiai nelietė nei daiktelio jos dvare, tačiau
prie trumpos sovietų valdžios buvo išgrobstyta didelė dalis Grigorijaus
bibliotekos. Pergyveno Varvara savo vyrą 30 metų, jos laidotuvių metų į cerkvę
tilpo tik dvasininkai, o daugybė žmonių atsisveikino lauke. Palaidota Varvara
šalia Grigorijaus. Prieš mirtį ji paliko testamentą, kuriame rašė, kad Markučių
sodybos gyvenamasis namas negali būti parduotas ar išnuomotas, kad čia turi
būti saugomas didžiojo poeto A. Puškino atminimas. Dvaras perduotas
Valstybiniam A. Puškino muziejui Maskvoje, bet 1948 m. perėjo
Istorijos-etnografijos muziejui prie Lietuvos TSR Mokslo akademijos. Cerkvė,
kaip dvaro dalis, tapo muziejaus teritorija ir pamaldos nutrauktos. 1968 m.
muziejaus inventorius nurašytas, kas tais laikais reiškė sunaikinimą ir
muziejuje liko tik nedaugelis knygų bažnytine slavų kalba ir natų rinkiniai.
Daugiau kaip 60 metų Varvaros cerkvėje nevyko pamaldos. 1999 m., minint
200-ąsias A. Puškino gimimo metines, atliktas remontas.
Na štai, net prakaitas nuo klaviatūros varva, kiek aš čia visko pripasakojau. Dalis informacijos yra paimta iš mano referato tema apie stačiatikių maldos namus Vilniuje, skirto Vilniaus gidų kursų istorijos paskaitoms. Referatas buvo įvertintas 10 balų. O kaip gi kitaip, juk Kūtvėla rašė!
Skaitantys rusu kalba visą teisybę apie stačiatikybe Lietuvoje gali rasti čia: http://www.orthodoxy.lt/ru/stati-po-istorii/154-pravoslavnaya-litva-istoricheskaya-realnost Ir turbūt nėra temos, kuria nepasidomėtų Miestai. net forumiečiai: Vilniaus stačiatikių cerkvės
Kaip visada Jūsų susivėlusi,
Kūtvėla
2 komentarai:
Kūtvela, tu nuostabi! Tikiuosi, nepykstu dėl pavėluoto įvertinimo?
@Jurgita: nu nesupyksiu. Aš labai nepikta, tik susivėlusi. :-)
Rašyti komentarą