Kūtvėla eina Šv. Jokūbo keliu Lietuvoje. |
Na, iki Ispanijos man dar toli, bet Lietuvoje dvasingai patrepsėti irgi galima. Taigi, kaip tas daroma?
Kadangi viešėjau Alytuje, galėjau rinktis iš dviejų Camino Lituano atkarpų: Punia-Alytus ir Alytus-Miroslavas. Panagrinėjau tarpmiestinio susisiekimo galimybes ir Punios kryptis buvo logistiškai protingiausia. Mano planas buvo toks: 06:00 val. autobusu iš Alytaus nuvažiuoti iki Punios Kryžkelės (06:20 val.), kuri yra 3 km nuo Punios, o prie Kryžkelės buvo suderinta, kad mane paims Punios seniūnas ir nuveš iki miestelio. Vėlesni reisai į Punią buvo su persėdimais arba labai vėlyvi, o atstumas visgi 29,6 km (7,5 val ėjimo). Kai jau po visų logistikos galvosopių sėdėjau vienintele keleive mikroautobuse Alytus-Vienas Dievas Žino Kur, tai išsiaiškinau, kad šis reisas grįžta į Alytų per...Punią, ten užsukdamas 07:05 val!!! Matyt šio varianto neradau nei aš, nei nuostabios Alytaus turizmo informacijos centro merginos todėl, kad šis reisas autobusų grafikų sistemoje traktuojamas kaip reisas iš Vienas Dievas Žino Kur į Alytų, o kad jis yra *žiedinis*, tai kompiuteriui gi neįdomu. Taigi, apie pusę septynių ryto šeštadienį, spausdama piligrimo pasą su Punios antspaudu, kurį uždėjo Punios seniūnas, išlipau prie Punios bažnyčios. Buvau vienintelė gyva dūšia visame miestelyje.
Piligrimo pasą Ursulijus Lepečkojauskas gavo Alytaus turizmo informacijos centre. |
Punios autobusų stotis. |
Punios Šv. apaštalo Jokūbo bažnyčia. |
Šv. apaštalo Jokūbo bažnyčia Punioje. |
Pilėnų vardas žinomas, bet tiksli vieta-ginčytina. Po 1336 m. Pilėnų vardas niekur nebeminimas, bet vietovė galėjo atsikurti pakeistu pavadinimu. Mintį, kad Pilėnai yra Punioje dėl pavadinimų panašumo iškėlė M. Strijkovskis ir ši versija "prilipo", nors archeologiniai kasinėjimai išsikraustė Pilėnų ieškoti Žemaitijoje, Šilalės rajone ant Bilionių piliakalnio. Legendinius Pilėnus puolė 6,000 kryžiuočių ir 200 riterių. Vygandas Marburgietis, kuris sugebėjo sukronikinti viską, kas įmanoma, paspėjo ir čia: anot jo, pagonys pamatė neatsilaikysiantys prieš galingą priešą ir patys išsižudė, o "viena pagonė senutė kirviu šimtą jų užkapojo, o vėliau ir pati galvą susiskaldė".
Punios piliakalnis. |
Margirio gatvė Punioje. |
Kūtvėla pasirengusi keliauti. |
Kas dėl kelio žymėjimo, tai mano nerimauta visai be reikalo, nes geltoni ir mėlyni ženklai -kriauklės ir rodyklės- nurodyti labai dažnai, reikia tik nepamiršti dairytis, nes jie kartais būna nupiešti kitoje kelio (autostrados) pusėje.
Ant šaligatvio atbrailos. |
Ant pakelės stulpo. |
Ant elektros stulpo. |
Vietinė parduotuvė. Dar uždaryta. |
Ant specialių stulpų. |
Ant medžių. |
Reikės sukti į dešinę. |
Kelias iš Punios. |
Gaspadorius. |
Kelias išsišakoja. |
Aha! Reikia eiti tiesiai. |
Beveik čia pat yra ir ženklas, kad einu teisinga kryptimi. |
Kelią kerta upelis. |
Pamiške eiti vėsumoje gera. Saulutė ima kaitinti. |
Kryžkelė. Kur pasukti, kad nebūtų kaip pasakoje: kairėn eisi-žirgą prarasi... |
Aha! Reikės eiti tiesiai. |
Reguliarūs ženklai suteikia pasitikėjimo. |
Žvyras pamaišiui su smėliu. Eiti nelabai lengva. |
Paliepiai. Dabar 07:44 val. |
Paliepių kapinės. |
Auga kažkokia grūdinė kultūra. |
Kelias, einantis į tolį. |
Ženklas šabakštynuose. |
Kelias, vingiuojantis į tolį. |
Neregėta Lietuva. |
Ženklai yra ant objektų, kurie negali pakeisti vietos. Na, bent jau neapauga lapais. |
Netikėtas radinys. Priimu tai kaip ženklą, kad artėjų prie pirmos rimtos stotelės- Raižių, kur gyvena totoriai. |
Akį džiuginanti žaluma. |
Dar viena kryžkelė. |
Reikės sukti į dešinę. |
Memorialas totorių kapinėse. |
Negrįžusiems. |
Raižiai. Dabar 08:36 val. |
Raižių mečetė-vos už kelių žingsnių. |
Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė ryšius su totoriais turėjo jau Gedimino ir Algirdo laikais. Po Kulikovo mūšio 1380 m. LDK žemėse prisiglaudė chano Mamajaus sūnūs, iš kurių vėliau kilo garsi Glinskių giminė (Elena iš Glinskių buvo Ivano IV Žiauriojo motina) Tačiau daugiausia totorių į LDK žemes atvyko 1397 m., kai Vytauto pagalbos pasiprašė tarpusavio vaiduose pralaimėjęs chanas Tochtamyšas (kai kurie šaltiniai mini totorius buvusius karo belaisviais).Vytauto pakviesti (ar parsivesti?) kilmingi totoriai buvo įkurdinti puslankiu, kad jų gyvenami kaimai saugotų Trakus ir Vilnių, totoriai buvo ir nepaperkami Vytauto asmens sargybiniai. Iš tarpusavio vaidų draskomos Aukso Ordos į LDK kėlėsi totoriai iki XVI a. pr. Taipogi, atsikėlė ir totorių iš Krymo chanato. Aukso Orda nustojo egzistuoti 1502 m., o jos paskutinis chanas Achmetas apie dvidešimt metų gyveno Lietuvoje (spėjama-Kaune).
LDK įsikūrę totoriai gaudavo žemės valdas, iki XVII a. pr. mainais įsipareigodavo dalyvauti karo žygiuose neatlygintinai, o nuo tada gaudavo algas. Pažymima, kad totoriai noriai tarnaudavo kariuomenėje ir pasižymėjo ne viename garsiame mūšyje, įskaitant ir Žalgirį. Totoriai dėl karo tarnybos buvo prilyginami bajorams, nors jų teisės valstybės valdyme buvo apribotos, nebent jie pereidavo į krikščionybę. Nors musulmonai totoriai nepatyrė ypatingo persekiojimo LDK, nemažai totorių XVII a. išsikėlė. Nuo karalius Jono Sobieskio laikų totoriai apsigyveno Lenkijoje. Totoriaus Aleksandro Ulanos pulkas pagal savo vadą nuo 1730 m. buvo vadinamas ulonais: šią lengvosios kavalerijos rūšį į pasaulinę praktiką įvedė LDK totoriai. Spėjama, kad vienas iš garsių sukilėlių Jokūbas Jasinskis irgi buvo totorių kilmės; viena iš Tado Kosciuškos senelių buvo totorė iš Furs giminės. Raižiuose gimė 1863 m. sukilimo dalyvis, generolas Janas Chaleckis, Volynėje suformavęs totorių raitininkų dalinį. Visgi, po Abiejų Tautų Respublikos padalijimo totoriai buvo pripažinti pilnateisiais bajorais, o po 1833 m. jie ėmė siekti individualios karinės karjeros, Pirmojo pasaulinio karo išvakarėse Rusijos kariuomenėje tarnavo 18 generolų, kilusių iš LDK totorių, o XIX a. totoriai masiškai ėmė siekti valstybės valdininko karjeros, carinė administracija juos noriai priimdavo. Asimiliacija religijos keitimo pagrindu vyko visais laikais, tą atspindi pavardžių raida, tarkime, Hasan giminė tapo Asanavičiais (Sausio 13-sios įvykių metu žuvusi Loreta Asanavičiūtė buvo totorių kilmės). Be karinės tarnybos ar valdininko kėdės, totoriai augino arklius, dirbo odą, buvo puikūs vežikai ir policininkai, gabeno siuntas ir prekes. Labiausiai totorius išgarsino daržininkystė, jų ežiose puikiai derėjo tokios daržovės kaip baklažanai, agurkai, pomidorai. Pasak literato Adomo Honorio Kirkoro, totoriai buvo nuostabiai padorūs žmonės, nes jokiuose teismuose nėra buvę jų bylų.
Tarpukaryje Vilnius priklausė Lenkijai kartu su dalimi vakarų Baltarusijos, todėl Lenkijoje atsidūrė ir didžioji dalis LDK totorių. Raižių kaime nuo XVI a. stovėjo nuolatos atnaujinama mečetė. Po Antrojo pasaulinio karo Lietuvos totorių bendruomenė neteko inteligentijos, dalis žmonių pasirinko emigraciją. Šiandien nedidelė LDK totorių bendruomenė gyvena JAV, jos centras- Niujorko Bruklino rajone, kur yra jų mečetė. Sovietiniais metais Lietuvos totorių bendruomenei grėsė asimiliacija ir išnykimas. Nepriklausomybei artėjant, 1988 m. įsikūrė Lietuvos totorių kultūros draugija, šiuo metu gyvuoja Vilniaus, Kauno ir Alytaus totorių bendruomenės, Lietuvos totorių bendruomenių sąjunga, leidžiama spauda, vyksta renginiai, mokslinės konferencijos, palaikomi ryšiai su užsienio totorių bendruomenėmis.
Prie Raižių mečetės yra du saulės laikrodžiai, vienas jų rodo astronominį vietos laiką, kitas-Žalgirio mūšio laiką.
Raižių mečetė perstatyta 1889 m. |
Mečetės vidus išklotas kilimais. |
Paminklas Vytautui Didžiajam. Aut. J. Jagėla. |
Asfaltuotas kelias-palaima kojoms. Laikas ant nuotraukos: 09:17 val. Nustebau, kaip trumpai teužtrukau! |
Neregėta Lietuva. |
Baltas žirgas. Mūsų tautosakoje toks žirgas laikomas stebuklingu. |
Auga kažkas naudingo. |
Asfaltas neilgai džiugina. |
Diena kaista. |
Posūkis į dešinę. |
Pasufleravimas kryžkelėje. Įdomu, ką reiškia tie akmenukai ant rodyklės? Dabar 09:46 val. |
Dosnūs Lietuvos laukai. |
Smėlėtas kelias nelengvas. |
Koks nuostabus dangus! |
Einu reikiama kryptimi. |
Šienaujamos pievos. |
Ženklai pasirodo netikėčiausiose vietose. |
Sodybos ir ūkiai. |
Avytės. |
Radvilionys. Dabar 10:21 val. |
Vis dar gerai einu. |
Ženklai mėgsta būti ant elektros stulpų. |
Man rodėsi, kad labai ilgai ėjau Radvilionyse, bet Bazorai prasideda jau 10:44 val. |
Karvių safari. |
Na, bent jau ženklai aiškūs. |
Asfaltas-tikra atgaiva kojoms. Karkliniškės, dabar 11:15 val. |
Eiti nebūna smagu, nes dažnai lenkia automobiliai. Tiesa, vienas pasisiūlė pavežti. |
Reikės sukti dešinę. |
Vis dar gerai einu. |
Akmuo, ir tas kelią rodo. |
Kelkraštis nepatogus eiti, o gatve nuolat važiuoja automobiliai. |
Pakelės kryžius. |
Kur dabar? |
Posūkis nuo asfaltuoto kelio į šabakštyną? Rimtai? Taip, rimtai. |
Nors nusiskink ir turėk vietoje saulės lietsargio. Ar saulėsargio? |
Miško keliukas. |
Reikia eiti tiesiai. |
Seku paskui rodyklę. |
Artėju prie Alytaus. |
Tolstu nuo Alytaus. |
Gaspadorius. |
Žvyrkelis nėra malonus eiti. |
Kryžkelę saugo gandras. |
Iš aukštybių geriau matosi. |
Šieno ritiniai. |
Debesys virš Lietuvos. |
Argi jie ne gražuoliai? |
Viltingai dairausi lietaus. |
Vienišas gražuolis. |
Kelio nuoroda. Spėju, su saulės baterija? |
Stulpas, ir tas kelią rodo. |
Labai daug nuorodų. |
Man patinka tokios kelio nuorodos. |
Čia jau noriu visa savo esybe įpulti į tvenkinio vandenį. Dabar 12:51 val. |
Čia ir norėdamas nepasiklysi. |
Gera matyti, kokį atstumą reikės įveikti. |
Kryžkelę saugo gaspadorius. |
Galėtų ir antspaudą ant piligrimų paso uždėti. |
Pakelėje. |
Gaspadorius išvykęs. |
Derlingi Lietuvos laukai. Nors lietaus reikia. |
Suksime kairėn. |
Alytaus kaimas. Man baigėsi vanduo. Dabar 13:21 val. |
Čia jau kad iš visų pusių matytųsi. |
Lygtai vandens stotis. |
Jau beveik vietoje. Dabar 14:02 val. |
Gera prisėsti ir kojas pailsinti. |
Šiukšlinė, ir ta kelią rodo. |
Dviračių stovas. |
Kūtvėla džiaugiasi beveik pasiekusi kelionės tikslą. |
Pėsčiųjų ir dviračių tiltas. |
Nemunas. Kiek jis visko matęs yra... |
Ženklas ant tilto. |
Reikia eiti tiesiai. Sunku atsilaikyti pagundai užsukti pas "Dzūkus" alaus. |
Būtų puikus piligriminis sustojimas. |
Viešbutyje. Dabar 15:24 val. |
Fejerverkai. |
Fejerverkai. |
Fejerverkai. |
Kokie būtų praktiniai patarimai piligrimui?
- Labai gerai įsigilinti į maršrutą. Reikia žinoti praeinamų vietų pavadinimus. Taipogi nepakenks turėti atsispausdintą maršruto žemėlapį arba turėti jį išsisaugojus telefone. Nors kelias nužymėtas aiškiai, šiek tiek apsidraudimo nepakenks. Kodėl verta įsigilinti į maršrutą? Todėl, kad numatysite galimas kliūtis: miškus, pelkes, etc.
- Maršrutas padiktuos tinkamą avalynę. Džiaugiuosi nesiavusi sunkių žygio batų, kurie be abejonės būtų nutrynę kojas. Juos galbūt būtų tikslinga autis lietingą rudenį ar žiemą, bet dabar puikiai tiko sportbačiai storesniu padu.
- Gaivinantis purškalas kojoms (su mėtom, šaldančiu efektu...) ir pleistrų atsarga, kremas nuo saulės.
- Nešiojama išorinė baterija telefonui. Dėl visa ko.
- Lengva apranga: žygio kelnės su daug kišenių (ne džinsai ar treningai) ir lengvai skalbiami marškinėliai, megztukas ilgomis rankovėmis šaltam rytui ar piktai saulei.
- Vanduo. Šiai atkarpai rekomenduočiau turėti kokius du litrus vandens žmogui. Kitaip gali tekti laužtis į privačius šulinius, kas jau nebūtų labai piligrimiška. Patariu vandenį neštis mažais buteliukais, kad vienas visada būtų kišenėje po ranka.
- Maistu neapsikrauti: keletas sumuštinių, energiniai batonėliai, vaisiai, sausainiai, riešutai. Ilgai piknikauti nebus nei kada, nei kur.
- Lazda. Galima pasiimti ką nors iš miško pakeliui, nes tie palaidi šunys, bent jau teoriškai, lazdą turėtų gerbti.
"O tai ar nebaisu vienai?" -Ne, nebaisu. Baisu būtų, jeigu koks nors neaiškus tipas neapgyvendintoje teritorijoje sektų iš paskos.
"Ar tik piligrimai gali eiti šiuo keliu?"- Ne, žinoma. Kelias atviras visiems. Kaip matote, keliais eiti aplink bažnyčias nereikalaujama. Pilgrimystė yra ėjimas savęs link, todėl kiekvienas esame šios žemės piligrimas.
Daugiau informacijos:
Jūsų Kūtvėla
"Ar tik piligrimai gali eiti šiuo keliu?"- Ne, žinoma. Kelias atviras visiems. Kaip matote, keliais eiti aplink bažnyčias nereikalaujama. Pilgrimystė yra ėjimas savęs link, todėl kiekvienas esame šios žemės piligrimas.
Daugiau informacijos:
- Jokūbo kelias. Praktiniai patarimai. (Ispanija)
- Camino Lituano-Tavo kelio pradžia (Lietuva)
- Laima Andrikienė "Šv. Jokūbo kelio šviesa" (knyga PDF formatu)
Jūsų Kūtvėla
4 komentarai:
Smagus aprašymas gundo pasivaikščioti. Bet bent jau man kyla pavadinimo problema: kodėl tai yra Jokūbo kelias? Kodėl negalėjo kurti Lietuvos piligriminių kelių tinklo? Jokūbo kelias juk turėtų tęstis nuo ten, kur žmogus yra, iki Santjago de Compostelos (taip, šiais laikais nuo namų nelabai kas eina, verčiau pasirenka kelis šimtus kilometrų ar minimalų šimtą, bet tūkstančius kilometrų nukeliauti reikia laiko ir finansų). Ar Jokūbo kelio pavadinimo reikėjo reklaminiais sumetimais?
Šiaip, būtų įdomu sužinoti, kiek yra nuėjusių tą kelią pėsčiom iš Lietuvos.
@Agnė: Jokūbo kelias dėl to, kad juo einama iki Jokūbo relikvijų Ispanijoje. Tai su pavadinimu viskas tvarkoje. Kaip rašiau, yra vidinis Lietuvos žiedas su Jokūbo vardo bažnyčiomis, tai -Lietuvos piligrimų kelias. Lietuvos pilgirimų tinklas irgi yra (siūlau pavartyti knygutę "Piligrimų keliai Lietuvoje"), tik jų niekas nereklamuoja garsiai, ne visur yra piligrimų/turistų infrastruktūra. Tarkime, iš Vilniaus į Trakus eiti irgi yra piligrimystė, tik retai garsinama.
Statistika sunkiai prieinama, pavyko išgūglinti, kad 2011 m. į Santjagą atėjo 114 lietuvių.
Ele, puikus pasakojimas ir labai išsamus aprašymas!
Mus taipogi sužavėjo šis kelias, nes jau su klecku tad dar greitai skristi užsienin neplanuojam, bet pratinti prie žygių ir gamtos jau planuojame. O ir patys po savo kelionės aplink Monblaną (https://savaitgalioemigrantai.wordpress.com/2016/09/18/tour-du-mont-blanc-tmb/) likom sužavėti haikinimo idėja - išbandai savo užsispyrimą, turi į valias laiko apmąstymams, atsitrauki nuo interneto ir dar + 100 priežasčių kodėl verta imt lazdas, kuprinę ant pečių ir pasileist į piligriminę kelionę.
@Savaitgalio emigrantai: man irgi džiugu, kad Lietuvoje kuriama tokia haikinimo infrastruktūra, tai tikrai padės pritraukti ir piligrimų, ir turistų. Taip mūsų turtingas paveldas pasiekiamas lankymui.
Rašyti komentarą