Įspūdis-sukrečiantis. Kolumbariumo lankymas savarankiškai gana komplikuotas, čia jau mūsų institucijos ir jose dirbančios piktos tetos nuoširdžiai pasistengė, todėl džiaugiuosi pasitaikius progai čia apsilankyti Open House renginio metu.
O štai vos per tiltą, kitapus Neries, lankytojų laukė Vileišių rūmai (Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas). Mano nuomone, tai yra vienas gražiausių Vilniaus pastatų.
|
Vileišių rūmai. A. Kleinas, 1906 m. |
Šiaurietiško neobaroko stiliaus rūmų kompleksas savo metu buvo išskirtinai moderniškas visame Vilniuje, o gal net ir toli už jo ribų, nes ponai Vileišiai gyveno šiuolaikiškai-turėjo elektrą, nuosavą vonią, sutvarkytą kanalizaciją. Čia išsipildė svajonės, tylomis puoselėtos carinės priespaudos metais: išleistas pirmas legalus lietuviškas dienraštis, atidaryta pirmoji dailės paroda (joje pirmą kartą dalyvavusio M.K. Čiurlionio darbų tada publika "nesuprato"), įkurta Lietuvių mokslo draugija. Čia modernas susitiko su elegancija, ekonomiškumas-su technologijomis. Petro Vileišio brolis Jonas Vileišis buvo Nepriklausomybės Akto signataras.
|
Vileišių rūmai Antakalnyje. |
|
Žaisminga langų asimetrija. |
|
Atkurti interjerai. |
|
Gražieji paradiniai laiptai. |
|
Židinys ir spausdintuvas- technologijų kaita. |
|
Išsaugotas grožis. |
Man labai patiko ir pats pastatas, ir ekskursija. Nenuostabu, kad šie rūmai yra vienas labiausiai apgultų Open House pastatų.
Verslo centras "Quadrum" tokiu populiariumu pasigirti negalėjo.
|
"Quadrum", Lund+Slaato Arkitekter, Arches, 2016 m. |
Dešiniojo Neries kranto naujokas iš trijų bokštų ir vidinio centrinio kiemelio su pušimis buvo suprojektuotas pagal skandinavišką gyvenimo kokybės suvokimą. Tai netgi gerai, nes apsieita be liaudyje dievinamų vyžų, klumpių, rūtų ir mėtų motyvų.
|
Šiuolaikinė architektūra. |
|
Taip ir norisi pasidairyti grybų. |
|
Mėnulis? Labai panašu, bet tai-Ž. Kempino "Iliuminatorius". |
|
Pastato kolonos yra poliai, nes gruntiniai vandenys trukdo statyboms dar nuo Gedimino laikų. |
|
Terasa. |
|
Panorama nuo terasos. |
Buvo įdomu pažiūrėti į šiuolaikinės architektūros iššūkius ir kaip jie atsiliepia į žmonių poreikius.
Galiausiai, paskutiniu pirmos Open House dienos pastatu tapo SoDros administracinis pastatas. Kadangi niekaip nepatekau į Lietuvos Geležinkelių pastatą (laisvas laikas užsirašyti į ekskursiją buvo už dviejų valandų), tai teko improvizuoti ir užbaigti dieną kokiu nors neplanuotu pastatu. Iš vienos pusės, sėkmingai pasirinkau SoDros pastatą dėl gana mažo susidomėjimo ir nedidelės grupės, iš kitos pusės-biuras yra buras ir kažkokių ten architektūros stebuklų neatradau.
|
SoDros administracinis pastatas. Autorių kolektyvas: G. Baravykas, A.G. Gudaitis, V. Segalis. Suprojektuota 1994 m., baigta statyti 2002 m. |
Iš paukščio skrydžio žvelgiant, šis pastatas primena sklendžiančią gulbę. Ekskursijos metu nusileidome ir į požeminius koridorius, kurių ten tikras Minotauro labirintas ir aš nenustebčiau, jeigu čia ir yra tas slaptas legendinis tunelis nuo Vilniaus iki Trakų.
|
Garsusis SoDros piltuvas, kur suteka mūsų eurai. |
|
Kažkiek man priminė Leonardo da Vinči laiptus. |
|
VMI turi kelis darbuotojus ir SoDroje. |
|
Gyventojų aptarnavimo salė. |
|
Minkštas kampas. |
|
Konferencijų salė. |
|
Šie specialistai tikrina, ar turėdami biuletenį gulite lovoje. |
|
"Merkurijus" primena kadaise šlovingą Kosmonautų gatvę. |
Tiesą sakant, gana stipriai nusivyliau šiuo pastatu. Jo koridoriais ir piltuvėliu galima pasivaikščioti ir be ekskursijos, o net ir ekskursijos metu nepamatėme kažko labai įdomaus. Tačiau dabar aišku, kada gali atimti ligos išmokas!
Antros atviros architektūros savaitgalio dienos metu pirmiausia aplankiau Lietuvos mokslų akademijos pastatą. Buvo pirma dienos pusė ir lankytojai rinkosi labai tingiai.
|
Lietuvos mokslų akademija. M. Prozorovas, 1909 m. |
Šis pastatas buvo suprojektuotas kaip Rusijos valstybinio banko pastatas, todėl jo vieta ir architektūrinis išpildymas buvo labai svarbūs, medžiagoms (metalo ir gelžbetonio struktūroms) lėšų negailėta. Iki Pirmojo pasaulinio karo šis bankas buvo pats ištaigingiausias Vilniuje. Pastato eksterjere ir interjere dažnai matoma puošni dievo Hermio galvutė- jis buvo Olimpo dievų pasiuntinys, sielų į mirusiųjų pasaulį palydovas, prekybos, keleivių, pirklių ir...vagių dievas, su bent septyniomis moterimis susilaukęs gausaus palikuonių būrio. Apie nedorą Hermio būdą pasakojama tokia legenda (yra keletas šiek tiek skirtingų versijų): dar būdamas tik gimęs, jis iš vėžlio kiauto išdrožė lyrą, o temstant pavogė penkiolika karvių iš dievo Apolono bandos, paslėpė jas oloje ir grįžo į savo lopšį. Labai supykęs Apolonas surado Hermį ir nuvedė teisti pas Dzeusą (kur tai matyta-kūdikius po teismus tampyti!), o šis liepė grąžinti karves Apolonui. Išgindamas savo karves iš olos, Apolonas išgirdo Hermį grojant lyra ir susižavėjo, todėl iškeitė savo karves į iki tol nematytą muzikos instrumentą.
|
Centrinis vestibiulis. |
|
Laiptus kadaise puošė caro karūna. |
|
Nuostabus interjeras. |
|
Langai man primena čekišką Prahos A. Muchos kūrybą. |
|
Vaizdas į Gedimino prospektą, tuomet- šv. Grigorijaus prospektą. |
|
Tautiški motyvai interjere. |
|
Medinė vidaus apdaila. |
|
Mėlynoji salė. |
Man labai didelį įspūdį padarė šis pastatas savo grožiu (tiesa, to tikėjosi ir jo projekto autorius!), o jo duris galima praverti ir ne vien tik Open House metu, nes čia vyksta įvairūs renginiais visuomenei.
Į Lietuvos Geležinkelių pastatą vėl patekti buvo be šansų, todėl pasirinkau aplankyti jo kaimynus ir pradėjau nuo Vilniaus santuokų rūmų.
|
Vilniaus santuokų rūmai. Autorių kolektyvas: G. Baravykas, A. Katilius, E. Gūzas, K. Šatūnas, 1974 m. |
Kadangi pastatas labai paveldo pilnas, tai gidė prašė nieko neliesti. Čia 1809 m. buvo įkurtos evangelikų liuteronų kapinės, nuo 1830 m. buvo galima laidoti ir evangelikus reformatus. Kapinių teritorijoje buvo daug šeimyninių koplyčių-mauzoliejų, vieną tokį išlikusį galima pamatyti šiandien. Dėl didelės teritorijos kapinės priminė parką. Tačiau 1958 m. kapinės buvo uždarytos, o 1962 m.-likviduotos. Visuomenė protestavo, rinko parašus kapinių išsaugojimui, identifikavo žymesnius palaidojimus ir antkapius perkėlė į kitas kapines (Rasas, stačiaitkių Liepkalnį, Kauno Petrašiūnus). Kapinės galutinai sunaikintos 1972-1973 m. statant Vilniaus santuokų rūmus. Pastatas buvo puikiai įvertintas architektų bendruomenės, labai išgirtas sovietinėje spaudoje. Galima sakyti, tai buvo unikalios architektūros pastatas ne tik Lietuvoje, bet ir visoje Europoje. Open House ekskursijos metu buvo galima pasižvalgyti viduje be įsipareigojimų sumainyti aukso žiedus.
|
Laiptai į šeimyninę laimę. Čia dar galima apsigalvoti. |
|
Edvus foje. Čia dar irgi galima apsigalvoti. |
|
Nuotakos kambarėlis. Čia dar irgi galima apsigalvoti, bet langas neatsidaro. |
|
Erdvus foje kitu kampu. Čia vis dar galima apsigalvoti. |
|
Grojant vestuviniam maršui, mes žengiame į civilinės metrikacijos salę. Čia apsigalvoti jau būtų sunkiau. |
|
Vitražas vardynų kambaryje. |
Manau, kad apsilankymas šiame pastate kaip turistui buvo tikrai unikali proga. O netoliese laukė dar vienas paslėptas perlas- Žemės ūkio ekonomikos institutas ir skaičiavimo centras. Jeigu aiškiau-Regitros pastatas netoli Lukiškių aikštės.
|
Autorių kolektyvas: V. E. Čekanauskas, R. Jakas, J. Šivys, S. Veiverytė-Liugailienė, A. Banytė, N. Daškova, A. Dovydėnas, G. Jokūbonis, 1971-1978 m. |
Pastatui teko nedėkingo formato sklypas, kuriam iš vienos pusės driekėsi triukšminga gatvė, o iš kitos pusės estetinį vaizdą darkė alaus fabriko pastatai. Kalstyto vario moters figūra, sukurta G. Jokūbonio, ant pastato iškeltas apie 1980 m. Sakoma, kad architektui V. E. Čekanauskui ši mintis labai patiko, nes pats pastatas tapo panašus į laivą. Šiaip iki maždaug 1770 m. žmogaus figūros ant laivų nebuvo keliamos, jos daugiau vaizdavo gyvates, paukščius, dievybes. Vėliau moters formos figūra galėjo simbolizuoti valdovę, kuriai laivo įgula buvo pavaldi, ar kapitono žmoną. Jūreiviai tikėjo, kad figūros akys leis laivui geriau matyti kelią namo, todėl pažeista laivo priekio figūra galėjo prišaukti nelaimę. Taip netgi kilo tradicija neleisti jokios moters į laivą, nes ji garantuotai prišauks nelaimę, bet išimtis buvo padaryta vieninteliai moteriai-ir ji buvo toji figūra laivo priekyje. Visgi, nepaisant baisaus antimoterizmo, anglų kalboje laivas yra "she"- "ji". Na, o šiame pastate galima pamatyti nuostabų A. Dovydėno vitražą bei į Kultūros paveldo vertybių sąrašą įtrauktą 240 kvadratinių metrų dydžio freską.
|
Išlikęs parketas. |
|
Gražusis vitražas. |
|
Algų išmokėjimo langelis. |
|
Įspūdingoji freska. |
|
"Mūsų kraštas", fragmentas. |
|
S.P. Koroliovas, sovietinės kosmonautikos kūrėjas. |
|
Senieji kino projektoriai. Viena ritė rodė 10 min.filmuotos medžiagos. |
|
Kino salė propagandiniams filmams rodyti. |
|
Karšto šokoldo receptas "Kai Veryga nemato". |
Pastatas ištuštintas, ruošiamasi remontui. Sunku pasakyti, koks likimas jo laukia.
Dar buvo likę laiko vienam pastatui, todėl nuvažiavau iki atsargoje buvusio varianto-verslo centro "Victoria", taip pavadinto kadaise kaimynystėje buvusio batų fabriko garbei. Labai suintrigavo galimybė pasikelti į paprastam žmogui neprieinamą apžvalgos aikštelę. Kadangi buvo paskutinė Open House diena, tai lankytojų būriai į dienos pabaigą pilnėjo ir teko pakovoti, kad patekčiau į šitą ekskursiją. Tikra "Victoria"! Na, bet kas
perėjo Alionių pelkę ir perbrido Sietuvos kūlgrindą, tas ir į uždarytą apžvalgos aikštelę pasikels. Maloni staigmena- netikėtai sutikta Kūtvėlos skaitytoja :-)
|
Verslo centras "Victoria". Autorių kolektyvas: Paleko Arch studija, R. Palekas, A. Baldišiūtė, R. Bėčius, A. Dominaitė, 2005 m. |
|
Pastatas primena sąvaržėlę. Koks biuras be sąvaržėlės! |
|
Įspūdingoji laiptinė man kiek priminė Rygos Art Nouveau muziejaus laiptinę. |
|
Panorama nuo terasos. |
|
Panorama nuo terasos. |
|
Kūtvėla pergalingai užbaigia Open House 2018. |
Nuostabiausia Vilniaus panorama!
Pabaigai noriu pasidalinti savo asmeninėmis pastabomis apie tobulintinas renginio vietas.
1) Ekskursijos beveik niekada nesibaigė nustatytu laiku, t.y. 30 min. ekskursija truko apie 45 min., o 45 min. ekskursija truko iki valandos. Reikia arba rimtai limituoti gidų kalbėjimą, arba mažinti rodomų patalpų skaičių (ar mums tikrai reikia pamatyti dvidešimt penkis vienodus kabinetus?). Kai kur norint išeiti iš užsitęsusios ekskursijos tai padaryti gali būti problematiška dėl logistikos sunkumų (tarkime, turi būti lydintis asmuo), o juk tos 15 min tokiame renginyje yra aukso svarbos, nes visur formuojamos gyvos eilės ir dar reikia iki kito objekto kažkaip nukeliauti.
2) Buvo tokių pastatų, kuriuose lankytojams negalima pasinaudoti WC. Manau, kitų metų informacinėje medžiagoje reiktų tokius niuansus nurodyti ir informuoti, kur yra artimiausi patogumai. Žmonės ilgas eiles atstovi, pati ekskursija trunka 30-45 min., o juk ir su vaikais atėjusių buvo. Šiaip viešieji WC yra viso Vilniaus problema, bet tokio renginio metu mieste susitelkia daug žmonių ir tikrai galima būtų galvoti apie kilnojamus WC.
3) Savanoriai gidai pasakojo daug įdomiau, nei patys pastatų darbuotojai. Manau, pastatų darbuotojai buvo ne visi gerai pasiruošę šiam renginiui, nes buvo nemažai tokių "nu tai ką čia dar parodyti?' niuansų. Tai arba reiktų geriau parengti pastatų darbuotojus, arba tiesiog duoti žmonėms laisvą dieną. Aš suprantu, kad viskas vyksta savanorystės pagrindais, bet ar tai reiškia, kad galima daryti atmestinai? Pradėkime nuo to, kad pasakoti reikia visai grupei susirinkus ir nestovint į juos nugara.
4) Pasakojimo metu reiktų geresnio balanso tarp pačio pastato istorijos ir jame įsikūrusių įmonių/įstaigų istorijos. Daug ką galima nesunkiai išgūglinti namuose, pasakoti reiktų apie tai, ko internete negalima rasti. O šiaip, tokio renginio metu reiktų daugiau tiesiog rodyti tai, kas po užraktu laikoma.
5) Pergalvoti srautų valdymą, nes 45 min. stovėti gyvoje eilėje yra kenksminga praktika.
6) Išankstinės registracijos sistema neturi lūžti.
Devyni pastatai per dvi dienas. O koks Jūsų rezultatas?
Su meile ir kaip visada susivėlusi Jūsų,
Atvira Kūtvėla
Jūsų dėmesiui:
Open House Vilnius 2016: penkiasdešimt architektūros atspalvių.
Open house Vilnius 2017: durys atsidaro.
Stikliniai Vilniaus fasadai ir ne visiems prieinamas jų vidus.
Įspūdžiai po Vilnius Open House.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą