2015 m. liepos 20 d., pirmadienis

Kūtvėla keliauja į Oslą. Pirmoji diena: Aker Brygge rajonas ir apylinkės.

Dėl šios kelionės išimtinai kalta yra Aistė iš Keliauk info. Aš tik pasidalinau socialiniuose tinkluose informacija, kad Ryanair iš Kauno į Oslą skraidina už €5 (rašau ir žodžiais, kad nebūtų nesusipratimų-penkis eurus), o jinai ir sako, tai ką mes vis dar čia veikiame? Dar truputį pasitampėme, nes Aistei reikėjo su viršininku susitarti ar išleis ją, bet po poros valandų jau turėjome bilietus. Aišku, ne už €10 į abi puses, taip sistema nedirba, galutinė skrydžių kaina tik su rankiniu bagažu buvo kažkur €37. Bet kai tiesioginis reisas iš Kauno ir tik 1,5 val., tai už tokią kainą lėktuve galima ir pastovėti arba kaboti kaip vynuogių kekei iš lauko pusės.

Į Kauną važiavau traukiniu, o ten jau Aistė žadėjo pasiimti.
Mūsų pigusis skrydis leidosi Oslo Rygge oro uoste. Šiaip tai reiktų neklaidinti keleivių ir, kaip anglai sako, kastuvą vadinti kastuvu, nes oro uostas yra ne Osle, o Moss miestelyje keliasdešimt kilometrų nuo Oslo. Pervežimą autobusu buvome nusipirkusios internetu dar Lietuvoje, bet bilietą galima įsigyti ir iš vairuotojo, priima kreditines korteles. Rygge Ekspressen autobusas į abi puses kainavo 300 NOK, apie €34. Šitas autobusas yra pritaikytas prie Ryanair skrydžių ir lauks, jeigu kartais lėktuvas vėluos (kuom aš abejoju, nes Ryanai turi puikų punktualumo rodiklį). Galutinė autobuso stotelė yra centrinė autobusų stotis.

Gyventi nusprendėme Anker Hostel Oslo. Tai visiems žinomas hostelis, kurį daug kas vadina keistu, o rajonas, kiek supratau iš atsiliepimų, knibždėte knibžda narkomanais ir prostitutėmis. Nenuostabu, kad Kauno oro uosto saugumo patikroje mano dokumentus patikrinęs pareigūnas su gailesčiu atsiduso. Prisipažinsiu, mintis vidurnaktį pėsčiomis bandyti susirasti nakvynės vietą tokiame baisiame rajone yra priešingybė mano skelbiamam kelionių mokymui, kad niekada nereikia rizikuoti savo sveikata ir saugumu.Tačiau buvau su Aiste, tai kažkaip ramiau jaučiausi, o ir hostelis, pasak Google Maps, buvo už 13 min. kelio pėsčiomis (mes užtrukome ilgiau, nes truputį ne tą rakursą pradžioje paėmėme). Šiaip nebuvo nei tų prostitučių, nei tų narkomanų, buvo visiškai tuščios gatvės, nors paskutinis tramvajus dar bėgiojo. Osle gyventojų netgi mažiau nei Vilniuje, apie 400,000 vienetų, ir beveik visi jie tokiu laiku jau miega. Nakvynė keturioms naktims dviviečiame kambaryje be pusryčių kainavo po €130. Aš visada prieš ką nors užsakydama pasiklausiu pas Urkis Travel, gal jie gali suorganizuoti nuolaidą, tai per juos užsakant šitą apgyvendinimą bendroje sumoje sutaupėme €30, kurie gi irgi ant gatvės nesimėto. Paskui jie visada parašo, paklausia, ar viskas OK buvo.

Ryte nusprendėme, kad protingiausia bus pirkti 60 NOK kuponą pusryčiams, kuriuos teikia indų restoranas. Dar nuolaida gavosi, nes iš gatvės atėjusiems tokie pusryčiai kainuoja 69 NOK (1 EUR-8 NOK). Pusryčiams buvo kuklus švediškas stalas, bet alkanos nelikome.

Prieš kelionę susirašinėjau su Visit Oslo dėl rekomendacijų ir bendradarbiavimo. Jie maloniai mudviem suteikė po VIP Oslo Pass kortelę (72 val.). Tai mudviem sutaupė po apytiksliai €70. Šitą kortelę aš kuom nuoširdžiausiai rekomenduoju, nes bendroje sumoje už įėjimus į lankytinas vietas aš sutaupiau €108. Taip, Oslas yra brangus miestas.

Kaip medumi man per širdį tepa tokie vokai.
Oslo Pass galiojimo pradžia užpildoma ranka ir Kūtvėla tampa Very Important Person.
Su Oslo Pass nemokamai naudojomės metro, autobusais ir tramvajais. Bauda "zuikiams" 1150 NOK (apie €130!)

Oslo tigras.
Oslo tigras netoli Oslo S stoties. Elena Engelsen, 2000.
Osle skulptūrų netrūksta. Tai turbūt labiausiai apskulptūrintas miestas visoje Europoje, o gal ir visame pasaulyje. Šitas tigras yra vienas iš labiausiai fotografuojamų dalykų Osle. 2000 m. miestas šventė savo 1000-čio metų jubiliejų, ir dovanų gavo šį bronzinį gražuolį. Tigras buvo pasirinktas neatsitiktinai, nes Oslas dar yra vadinamas tigro miestu. 1870 m. poetas Bjornstjerne Bjornson sukūrė eilėraštį apie kovojančius tigrą ir žirgą- pavojingą miestą ir saugų kaimą. Šiandien Oslas nebėra pavojingas miestas, kaip mes jau spėjome įsitikinti. Deja, šiandieninis Oslas yra elgetų miestas- jų buvo visur ir visokių. Tiek daug elgetų aš nuo Rygos laikų nemačiau.

Kūtvėla prie Oslo tigro. Dėkui Aistei už foto.
Kol dar šviesu buvo, skubėjome į Vigelando parką. Čia tokia ironija gavosi, kad mūsų kelionės metu šviesu buvo iki 23.00 val. ir mes negalėjome pasižiūrėti apšviesto miesto. Kai lankiausi Osle dar prieš pradėdama rašyti blogą ir pirkome skrydį lapkričio pradžioje, tai sutemdavo palyginus greitai.

Gustavo Vigelando skulptūrų palikimas pelnytai garsina Oslą. Tai vienas iš įspūdingiausių parkų, kuriuose man yra tekę lankytis. Skulptūros atspindi visą žmogaus nueinamą kelią nuo kūdikystės iki senatvės ir neišvengiamos mirties, nuo meilės iki neapykantos. Kai kuriuos lankytojus tokia daugybė nuogalių ir išraiškingos pozos šokiruoja. 2007 m. tokių nepadorybių neapsikentęs nežinomas asmuo (ar asmenys) juoda popieriaus juostele apklijavo visas paprastai po apatiniais baltiniais slepiamas kūno vieteles. Patogiausia atvažiuoti tramvajumi Nr.12 arba autobusu Nr.20, stotelė "Vigelandsparken". Parkas lankytojams atvertas visą parą, lankymasis jame nemokamas.

Motinystės džiaugsmai.

Tėvystės džiaugsmai.

Ach, ta nerūpestinga jaunystė...

Jėga ir ištvermė.

Pasitaiko ir susibarti.

Šokis su plaukais.

Megalitas.

Meilė, tai kai abudu žiūri į tą pačią pusę.

Turistas bando pagauti akmeninio veido išraišką.

Senatvė.
Fontanas Vigelando parke.

Kūtvėla lankosi Vigelando parke. Dėkui Aistei už foto.
Normaliai išvaikščioti visą parką užims laiko, todėl galbūt norėsite parke esančiame lankytojų centre pailsėti ir užkąsti. Kavos kainos prasideda nuo 30 NOK. Bandelės Norvegijoje savotiškos, su kardamonu. Tikslus Vigelando sukurtų skulptūrų skaičius labai skiriasi įvairiuose šaltiniuose, nuo 80-ties iki 212-kos. Kad ir kur slypi tiesa, šį parką tiesiog būtina aplankyti. Geriausias metas- pavakarys, kai išvažiuoja didieji turistiniai autobusai.

Turbūt pirmą kartą keliavau be išankstinės programos. Taip jau išėjo, kad važiuojant į Vigelando skulptūrų parką pro tramvajaus langą pamatėme krantinę su jachtomis ir visokiomis įdomybėmis, ir iš karto ją įrašėme į lankytinų vietų sąrašą. O kai čia sugrįžome, tai ir paaiškėjo, kad esame Aker Brygge rajone, kuriame gausu lankytinų vietų, priimančių Oslo Pass. Aker Brygge buvo uostų doko rajonas, bet dabar užglaisto šią reputaciją parduotuvėmis, restoranais ir muziejais.

Kūtvėla lankosi Aker Brygge rajone. Dėkui Aistei už foto. Apranga-pats tas birželio pabaigai.

Buvusiuose uosto pastatuose dabar parduotuvės ir restoranai, tik labai nepatogiai išmėtyti.

Susigundėme vafliais. Žinau, čia čirviniai blynai, bet Osle juos kažkodėl vafliais vadina.
Mūsų 72 val. Oslo Pass siūlė nemokamą mini kruizą. Net pirkti bilietą nebūtina, užtenka parodyti Oslo Pass prieš įlipant į laivą. Pusantros valandos kruizas mus plukdė nuo Oslo rotušės palei Akershus tvirtovę, pasigrožėjome Oslo opera, tada pasukome link Bygdoy pusiasalio muziejų, ir grįžome atgal prie rotušės. Buvo galima išlipti dviejose vietose ir tęsti kelionę kitu laivu, bet mes nusprendėme tiesiog pasiplaukioti. Sezono metu galima užsisakyti norvegiškų krevečių. Nuo šito malonumo kol kas susilaikiau, nes pabūgau, kad užsups mane su visomis krevetėmis skrandyje.

Mėgaujamės kruizu.

Mano širdies pašinas-kruizinis laivas.

Kūtvėla džiaugiasi kruizu. Dėkui Aistei už foto.
Kūtvėla fotografuoja. Dėkui Aistei už foto.

Kūtvėla kritiškai vertina savo darbo rezultatus. Dėkui Aistei už foto.

Kūtvėla degustuoja norvegišką alų. Kas tos 80 NOK, kai norisi atgaivos. Dėkui Aistei už foto.
Oslo krantinė dabar yra visokių statybinių projektų centras.
10 km uosto krantinių bus transformuotos į muziejus, meno erdves, biurų pastatus, butus ir parkus. Ypatingai keičiasi krantinės dalis Bjorvika. Čia buvę visi uosto nemalonumai yra šalinami, o jų vietoje atsiranda naujovės, tokios kaip Oslo opera. 2019 m. planuojama čia perkelti Edvardo Munko tapybos darbų muziejų, kuris įsikurs labai moderniškame pastate. Rekomenduoju pasižiūrėti jo vizualizaciją: Lambda: Edvardo Munko muziejus. Iš karto aišku, kad Oslas save pristato kaip labai modernų miestą, kuris gali sau leisti stebinti savo architektūra, kurios pasižiūrėti čia plūs turistai, ir kuri suteiks naudos gyventojams. Kažkaip Gugenheimas Vilniuje prie Neries man iš to pavydo trumpam-akimirkai aptemus protui iš minėto pavydo-pasirodė gera mintis.

Oslo operos ir baleto teatras.
Turbūt smagu užlipti ant operos ir baleto teatro stogo, bet mes tą malonumą atidėjome kitam kartui. Kelis apdovanojimus laimėjusio projekto autorė yra norvegų įmonė Snohetta. Meno gerbėjus priima trys scenos, iš viso apie 2,000 vietų.

Čia daug tokių salelių privačiam pasibuvimui.

Mus ilgai lydėjo ir budria akimi sekė šis paukštukas.

Grįžtame į prieplauką.

Keleivius pasitinka ir išlydi naro skulptūra.

Mūsų kruizinis laivukas. Naro skulptorius- Ola Enstad, 2013.
Oslo rotušė.

Oslas- skulptūrų miestas. Skulptorius- Per Hurum.
Nobelio taikos centras.
Nobelio taikos premija teikiama Osle, o visos kitos- Stokholme. Nobelio taikos centre nuskanuoja mūsų Oslo Pass ir pataria nereikalingus daiktus užrakinti spintelėse. Pats centras nedidelis, greitai apžiūrime. Pasiūlo sudalyvauti nemokamoje ekskursijoje anglų kalba, bet atsisakome. Kiek ilgiau užtrunkame prie suvenyrų.

Parodykit vaikui, kai tas nenorės eiti į mokyklą.

Nobelio taikos premijos laureatai.
Po kruizo nuskubėjome į Akershus virtovę. Kadangi kruizą buvome nusprendusios atidėti paskutinei kelionės dienai, tai dabar netekome pusantros valandos, ir tvirtovė jau įleidinėjo paskutinius šios dienos lankytojus. Buvo likęs dar pusvalandis, per kurį buvo galima pereiti per interjerus. Muziejaus darbutoja pasakė, kad jeigu nelabai domimės tokiais dalykais, tai pusės valandos mums užteks. Ir iš tiesų, susidaryti bendram vaizdui to laiko užteko. Žinoma, su gidu būtų buvę daug įdomiau, bet gal kada nors kitą kartą.

Akershus tvirtovė.

Vidinis kiemas.
Tvirtovės statyba prasidėjo 1299 m. Čia norom nenorom prisimenu Vilnių, kurio sostinės reikšmės statybos prasidėjo apie 1320 m. XVI-XVII a. sandūroje ši pilis buvo paversta renesansiniais rūmais.

Akershus tvirtovės interjerai.

Karališkasis mauzoliejus.

Prie gobelenų sustojau ilgiau.

Akershus tvirtovė, Oslas.
Akershus tvirtovės lankymas įskaičiuotas į Oslo Pass. Jeigu būsite netoliese, visai verta užsukti. Baldai kaip baldai, visuose muziejuose jie panašūs, bet gobelenai tai labai gražūs.

Paminklas šiuolaikiniam jaunimui.

Karl Johans gatvėje daug visokių parduotuvių ir restoranų.
Dar norėjome spėti į Oslo katedrą, kuris vitražus sukurė Gustavo Vigelando brolis, bet ji-dideliam mūsų ir japonų turistų grupės nusivylimui- buvo jau uždaryta. Kai kurios lankytinos vietos Osle dirba iki 16.00 val.

Kainos pub'e.

Kaip tik buvo Oslo Pride renginiai.

Transporto priemonė.

Stovėjimas leidžiamas tik dykumų laivams.

Oslo karališkieji rūmai.
Kaip čia būsi Osle ir neparagausi ko nors iš jūros?

Labai išdykusi skulptūra. Skule Waksvik, 1989 m.
Kokį įspūdį paliko pirmoji diena Osle? Miestas neaukštas, bet besiplečiantis, labai moderniškos architektūros pastatai. Geras susisiekimas, ypač patiko tramvajai. Ar Oslas yra gražus, čia kitas klausimas. Man Oslas yra per daug modernus, reiktų laiko priprasti. Rožės ir bijūnai dar nežydi, viskas tik pumpuruose-tai kada čia ta vasara ateina? Skulptūros labai stebina, neįsivaizduoju tokių pas mus. Kainos nemažos, kita vertus-kaip sako mano draugai- čia mūsų algos mažos. Šiandien susipažinome su Oslo krantine, o rytoj pas mus- Bygdoy pusiasalyje esančių muziejų maratonas.

Ar Jums teko lankytis Osle?

Su meile ir, kaip visada, susivėlusi, meiliai urzgianti Jūsų